Nationwide Vehicle Contracts sade att deras studie förlitade sig på en utdöendeformel från sökvolymsdata från Google Trends/Glimpse som de hade samlat in under de senaste fem åren. Det extrapolerade datumet då jobben ska ”dö ut” och fann att för tunga lastbilsförare var året 2029.
Nationwide påpekade att landet redan står inför en växande brist med endast 4 400 sök efter jobb som lastbilschaufför per månad. Trots en ökning med nästan 21 procent av antalet förare mellan 2023 och 2024, satte en åldrande arbetskraft och låga löner press på sektorn. Studien visade att 50 procent av förarna var över 50 år och att Storbritannien kan behöva 200 000 fler chaufförer år 2029 för att möta efterfrågan.
Nationwide fann att det för närvarande fanns 246 000 leveransförare i arbete med stora arbetsgivare som Just Eat, Yodel, Tesco och Royal Mail, men 30 000 fler behövs för att avvärja en fullständig kollaps av onlineleveranser inom 12 år.
Studien fann också att det kunde uppstå en fullständig brist på jobb inom fordonsteknik år 2047 på grund av brist på specialister på elbilar.
Nationwides chef säger att autonoma lastbilar inte kan kompensera för chaufförsbristen och han säger att ett fullstort helt autonomt ekipage inte är realistiskt förrän 2050, skriver Chris Tindall, MotorTransport.