Koncernen, som är en av Sveriges största privata aktörer inom avfallshantering, har tidigare testat den eldrivna eEconic-modellen under en längre period. Resultatet av utvärderingen har lett till beslutet att gå vidare med en större beställning.
De nya elbilarna är utrustade med 336 kWh batteri, 3 axlar och en totalvikt på 27 ton. Drivlinan, med motorerna placerade direkt i bakaxeln, minskar behovet av service och ger lägre energiförbrukning jämfört med konventionella lösningar.
Aggregaten levereras av finska NTM, som nu har produktion i Kalmar.
Elektrisk drift innebär flera praktiska fördelar för den här typen av fordon, inte minst i tätbebyggda områden där både buller och utsläpp är viktiga faktorer. Erfarenheten visar också på lägre energi- och underhållskostnader samt minskade stillestånd jämfört med dieseldrivna motsvarigheter, skriver Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.
Fordonen har levererats via Veho Trucks i Malmö.