Heavy Vehicle Simulator, HVS. Foto: Hejdlösa bilder. Heavy Vehicle Simulator, HVS. Foto: Hejdlösa bilder.

VTI firar 50 år i Linköping

Den 1 juni är det 50 år sedan VTI flyttade från Stockholm till Linköping. De femtio åren har innehållet krockprov, simulatorer och massor av forskning och VTI har en position som ett internationellt framstående forskningsinstitut med både bred och djup kompetens inom transportforskningen.

Under det halva seklet som har gått har transportforskningen utvecklats snabbt – med världsledande simulatorer och krockprov och allt fler studier om beteende, samhällsfrågor och framtidens teknik. VTI rymmer i dag kort sagt det mesta inom modern transportforskning.

Flytten av VTI, som bildades 1975, var en del av den stora omlokaliseringen av statlig verksamhet från Stockholm till andra delar av Sverige under 1970-talet. Totalt utflyttades cirka 10 000 arbetstillfällen vid 43 myndigheter till 16 orter i landet. Syftet var både regional utveckling och att öka medborgarnas närhet till olika statliga verksamheter.

VTI hamnade i nybyggda lokaler på Vallaområdet i Linköping, strax intill Linköpings universitet som också bildades 1975. Lite senare växte företags- och teknikbyn Mjärdevi Science Park fram i samma område.

Så här i efterhand kan VTI konstatera att flytten till Linköping var ett lyckat drag.
– VTI fick bra och funktionella lokaler med alla unika forskningsanläggningar på en och samma plats. Närheten till Linköpings universitet har också varit väldigt positiv för VTI:s utveckling, säger generaldirektör Tomas Svensson.

Sammantaget vågar Tomas Svensson påstå att flytten av VTI:s huvudkontor till Linköping är en viktig faktor som har bidragit till VTI:s position som ett internationellt framstående forskningsinstitut med både bred och djup kompetens inom transportforskningen.

I Linköping finns mycket avancerad teknisk utrustning, från den äldre Heavy Vehicle Simulator till den vägytemätbil och rullande forskningsplattform som köptes in förra året och bland annat används för datainsamling till digitala tvillingar. VTI i Linköping har också flera moderna körsimulatorer, från den stora SIM III där olika förarhytter kan monteras till mindre simulatorer för cyklister och fotgängare.

VTI i Linköping har även ett av Sveriges få oberoende krocksäkerhetslaboratorier med krockbanor både inomhus och utomhus. VTI utför tester bland annat av bilbarnstolar, olika fordonstillbehör och vägräcken. För VTI:s egna forskare har även A-traktorer och mopedbilar samt världens första kvinnliga krockdocka i genomsnitt storlek testats i olika krockförsök.

Genom åren har VTI:s verksamhet utvecklats och breddats och omfattar i dag även omfattande forskning om bland annat miljö, beteendevetenskap, planering- och policyfrågor, ny teknik och trafiksäkerhet. Några aktuella forskningsprojekt gäller exempelvis de självkörande bussarna i Ride the future, beredskapen i transportsystemet och hur utsläppen av mikroplaster från vägbeläggningar kan minskas.

Oavsett område är forskningens övergripande syfte alltid att bidra till ett säkrare, mer hållbart och tillgängligt transportsystem. VTI:s forskning är tillämpad och ska komma hela samhället till godo genom ökad kunskap och praktiska tillämpningar.

Krockälgen Mooses II. Foto: Jan Wenäll/VTI.
Krockälgen Mooses II. Foto: Jan Wenäll/VTI.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-28 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Körsimulator Krockprov Linköping Trafikforskning Trafiksäkerhet VTI