Victoria kör ett av Brings 34-metersfordon

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i släptåg. Brings nya jättelastbil är ett av 16 fordonståg Bring tagit i drift.
- Det är en utmaning, men jättekul, säger Victoria Deichmann, chaufför för Bring.

Brings nya lastbilar är så kallade HCT-ekipage – High Capacity Transport – som tillåter en total fordonslängd på upp till 34,5 meter. Reglerna som möjliggör de extra långa transporterna trädde i kraft den 1 december 2023, och sedan dess har Bring stegvis byggt upp sin flotta.

De åtta nytillkomna ekipagen innebär att bolaget nu har totalt 16 lastbilar på över 34 meter i drift. En av dem körs av Victoria Deichmann i Jönköping (Kullgrens Åkeri).
– Jag får tänka till mycket eftersom bilen är så pass mycket längre än en vanlig lastbil. Det blir en annan körning – särskilt vid rondeller och backning, säger hon.

De längre fordonen kan transportera upp till 50 procent mer gods jämfört med en konventionell lastbil på 24 meter. Det innebär färre transporter på vägarna – och minskade utsläpp. Enligt Trafikverket kan utsläppen minska med 4–6 procent när längre lastbilar ersätter kortare alternativ.

Satsningen har också krävt praktiska anpassningar. På en av Brings anläggningar har en ny biltvätt byggts – specialanpassad för att rymma de upp till 34,5 meter långa lastbilarna.
– Det är en viktig del av vårt arbete för att minska klimatpåverkan och samtidigt möta våra kunders ökande transportbehov. Genom att använda längre fordon kan vi flytta mer gods med färre körningar – vilket minskar både utsläpp och belastning på vägnätet, säger Erik Roth, koncerndirektör på Bring.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-27 08:37
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring HCT Kullgrens Åkeri Victoria Deichmann