Elbussar är i dag standard i många upphandlingar och Scania har som mål att stärka sin position inom detta segment. Den nya plattformen som består av den först lanserade tvåaxliga versionen samt den nya treaxliga varianten spelar en nyckelroll i det arbetet.
Scania har lyssnat på marknaden och utvecklat en elbussplattform som möter dagens transportbehov.
– Den här ordern visar att kunder och myndigheter ser fördelarna med lösningen, säger Anna Ställberg, Head of Urban Solutions på Scania.
Förutom att bussarna är utsläppsfria vid körning är de även utrustade med den senaste trafiksäkerhetsteknologin inklusive nya funktioner inom avancerat förarstöd (ADAS).
De första leveranserna sker under sommaren och omfattar tvåaxliga lågentrébussar av modellen Scania Fencer f1, utrustade med fyra batteripaket. Vid årsskiftet levereras treaxliga lågentrébussar av modellen Scania Irizar i3 med fem batteripaket.
Bussarna levereras i samarbete med Scanias återförsäljare Berners och operatören Connect Bus och kommer att användas i både stadstrafik och regionaltrafik. Målet är att bidra till ett mer hållbart och säkert lokalt kollektivtrafiksystem. Samtliga fjorton elbussar kommer att laddas med lokalproducerad vattenkraft.
Elbussar från Scania är redan i drift i närliggande områden, där de har visat god prestanda trots stora variationer i temperatur från +30 °C på sommaren till -30 °C på vintern.

Scania Irizar i3. Foto: Scania.