Tre huvudförändringar lyfts fram i pressmeddelandet från Volvo Lastvagnar:
- Små luftflödesstabiliserare i form av vingar på A-stolpen som styr luftströmmarna runt hytten.
- Sidoluftriktare som förlängts med 50 mm för att minska avståndet mellan hytt och släp.
- Större och mer flexibla gummilister på chassikjolarna för bättre tätning mot trailern.
Tillsammans bidrar dessa detaljer till att förbättra luftflödet runt lastbilen, vilket minskar luftmotståndet och därmed även bränsleförbrukningen. Enligt Volvo kan förbättringarna ge upp till två procent ytterligare besparing jämfört med tidigare modeller – vilket i praktiken kan innebära stora besparingar över tid för åkerier med fjärrtrafik.
Volvo uppger dessutom att en Volvo FH Aero totalt kan nå upp till sju procent bättre bränsleeffektivitet jämfört med den tidigare FH-modellen.
Förlängningen av FH-hytten med 24 cm spelar också en viktig roll i det aerodynamiska helhetsgreppet. De nya lösningarna finns tillgängliga i olika kombinationer för modellerna Volvo FH, FH Aero och FM – oavsett om fordonen drivs med el, gas eller diesel.
– Vi har tänkt utanför boxen och använt teknik som vanligtvis används på flygplan, Formel 1-bilar och vindturbiner. De övre hörnen av hytten är mycket viktiga för aerodynamiken, och med vårt nya system med sidospeglar med kamera har vi kunnat upptäcka nya möjligheter. Genom att använda små vingar på A-stolpen kan vi styra luftflödet, vilket ger stor effekt. Dessa insikter kommer också att göra det möjligt att införa fler aerodynamiska lösningar i framtiden, säger Anders Tenstam, Senior Technology Expert, Aerodynamics, Volvo Volvo Lastvagnar.
Fotnot
Hyttens luftflödesstabiliserare (vingarna) finns endast på Volvo FH och FH Aero.