Länsstyrelsen stoppar hård miljözon i Stockholm

Miljöarbete måste bygga på evidens om det ska ha utsikter att accepteras, det måste stadshuset ta lärdom av. Det skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Länsstyrelsen meddelade under måndagen den 26 maj att man beslutar om att stoppa politikernas plan på att införa en hård miljözon i centrala Stockholm. Delar av Norrmalm skulle stängas av för trafik med förbränningsmotorer.

– Vi har arbetat mot detta tokiga förslag sedan första stund och är glada, men inte förvånade, över Länsstyrelsens beslut, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige. Som vi påpekade tidigt i processen var miljözonen ett prestigeprojekt för fartblinda politiker som inte gjorde ett gediget grundarbete, säger Carl-Erik Stjernvall. Det straffas man för nu.

Anledningen till Länsstyrelsens beslut är just det: Stockholms stad har inte visat att man utrett behovet av en miljözon i denna del av staden, inget pekar på att luftkvaliteten skulle vara sämre där än i andra stadsdelar. Man har inte heller undersökt om det finns mindre ingripande alternativ till en miljözon som stänger ute 84 procent av alla personbilar från området. Dessutom underkänner Länsstyrelsen stadshusets konsekvensanalys för näringsidkarna som har sin verksamhet inom den planerade zonen.

– Det är uppenbart att man inte brytt sig om de ekonomiska konsekvenserna, miljözonen skulle komma på plats och bli ett skyltfönster för vad de gröna politikerna klarar av att få igenom, säger Carl-Erik Stjernvall. Och då var det inte konstigt att man valde ett centralt högstatusområde, som för att statuera exempel. Men man kan inte bygga miljöpolitik på det viset, ska den nå förankring krävs evidens, och det struntade man i den här gången.

Riksförbundet M Sverige välkomnar Länsstyrelsens beslut. Det visar att avgörande förvaltningsprinciper står högre än prestigeprojekt. Men framför allt innebär det att Stockholm förblir en öppen stad, tillgänglig för alla.

– Omställningen av fordonsflottan pågår ändå, bilismen blir grönare och grönare säger Carl-Erik Stjernvall. Men detta innebär att Stockholm fortsätter att vara hela landets huvudstad och inte bara ett antal bekväma kvarter för de närmast sörjande. Alla ska ha möjlighet att besöka och ta del av Stockholms otroliga utbud av varor, tjänster och upplevelser. Och för att det ska vara möjligt måste bilen ha tillträde till centrum.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-27 10:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Miljö Miljözon 3 Riksförbundet M Sverige Stockholm