Foto: Dirk Weyhenmeyer, Daimler Truck AG Foto: Dirk Weyhenmeyer, Daimler Truck AG

Fler eActros 600-varianter ska möta eldrivna transportbehov

Mercedes-Benz Trucks växlar upp elektrifieringen av fjärrtrafiken. Med fler varianter av eActros 600 och satsningar på laddinfrastruktur vill tillverkaren möta en bredd av kundbehov och bana väg för en snabbare omställning till batterielektriska transporter.

Mercedes-Benz Trucks utökar sin elektriska lastbilsportfölj med fler varianter av eActros 600, utvecklade för tung fjärrtrafik. Nya versioner inkluderar bland annat semitrailerdragare och chassin med olika hjulbaser.

Sedan lanseringen har eActros 600 utmärkt sig genom sin tekniska plattform: en egenutvecklad elektrisk drivaxel, LFP-batteriteknik med lång livslängd och ett 800-volts elsystem. Tre batteripaket ger en installerad kapacitet på 621 kWh, vilket möjliggör en praktisk räckvidd på 500 kilometer utan laddstopp – och i vissa fall mer än 1 000 km per dag med pausladdning, uppger tillverkaren.

eActros 600 har körts i tester genom 22 länder samt i vinterförhållanden i norra Europa. Modellen utsågs nyligen till ”International Truck of the Year 2025”.

Produktionen sker delvis i fabriken i Wörth am Rhein.

Samtidigt fasas de tidigare modellerna eActros 300 och 400 ut under året, medan eEconic fortsätter tillverkas. Från 2026 väntas även en småskalig produktion av eArocs 400, som bygger på samma teknik.

För att främja omställningen till eldrivna transporter satsar Daimler Truck även på laddinfrastruktur. Genom initiativet TruckCharge planeras över 3 000 snabbladdningspunkter i Europa till 2030. Detta kompletterar det publika nätverket som Milence, ett samarbete mellan Daimler, Traton och Volvo, bygger ut till 1 700 stationer till 2027.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-16 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: eActros 600 Elektrifiering