Dragbilen har släppts av polisen och därefter förts till en annan verkstad för reparation. Dragbilen i bakgrunden har inget med ärendet att göra. Dragbilen har släppts av polisen och därefter förts till en annan verkstad för reparation. Dragbilen i bakgrunden har inget med ärendet att göra.

Ekipage i diket – föraren frihetsberövad

Måndagen den 26 februari kör ett ekipage från det österrikiska företaget Fluckinger i väg från Volvo i Arvika. På släpet har han två entreprenadmaskiner och är på väg till Göteborg. Ekipaget kommer inte längre än till Gillberga i Säffle kommun där det hamnar i diket.

Ekipaget är på väg till Göteborg och kör på länsväg 175, men kommer inte längre än till Gillberga i Säffle kommun där ekipaget hamnar i diket. Lyckligtvis skadas ingen, inklusive föraren. När polisen kommer till platsen sitter föraren fortfarande kvar i fordonet.

I samband med trafikolyckor görs alltid en nykterhetstest, så även i detta fall. Nykterhetstestet påvisar att gränsen för tillåten alkohol i förarens utandningsluft överskrids varför föraren, en icke svensk medborgare i 35-årsåldern, tas med till stationen för att göra fler tester, bland annat med det mer precisa instrumentet Evidenzer som även den bekräftar överskriden alkoholgräns i utandningsluften.

Enligt information vi får av Polisen, ska vittnen på platsen ha sett föraren dricka något på olycksplatsen och vi frågar om föraren kan hävda eftersupning. Svaret vi får är att eftersom det tas såväl urinprov som blodprov, blir det svårt för föraren att dölja när och hur mycket han druckit eftersom laboratorium kan med kurvor visa hur det faktiskt är.

Eftersom det föreligger flyktfara, kvarhållhålls föraren i häktet där han i skrivandes stund befinner sig i väntan på den slutgiltiga analysen av provtagningarna. Just nu misstänks föraren för rattonykterhet alternativt grov rattonykterhet.

Vi kontaktar Volvo Construction i Arvika som beklagar det inträffade och är tacksamma över att ingen kom till skada. Vi hänvisar till Holmens Paper i Bråviken, Norrköping som sedan länge har obligatoriskt alkoblås innan infart på området tillåts. Är det något ni också behöver införa?
– Vi kommer att titta på vad vi kan göra för att förhindra att detta händer igen och kan vi göra något annorlunda, så kommer vi att göra det, säger Volvo Construction i Arvika.

Vi tar även kontakt med Fluckingers vd Andreas Fluckinger som inleder med att säga de är tacksamma över att ingen kom till skada i denna händelse som de ser mycket allvarligt på. Även föraren mår efter omständigheterna bra.

Kommer ni att vidta åtgärder gentemot föraren?
– Vi understryker att vi inte fattar några beslut innan vi har fått alla fakta framför oss. Föraren är mycket erfaren och har kört för oss i fem år utan några negativa händelser. Vi har ännu inte kunnat kontakta föraren och inte heller fått någon konkret information från polisen, säger Andreas Fluckinger.

När det gäller att förebygga händelser som denna, säger Andreas Fluckinger att företaget lägger stor vikt vid förebyggande åtgärder.
– Alla våra fordon, inklusive den inblandade lastbilen, är utrustade med alkolås. Därför kan vi inte bekräfta den nuvarande spekulationen om att just alkohol varit inblandat, säger han.

Vad skulle exempelvis Volvo ha kunnat göra för att detta inte ska kunna hända?
– Fluckingers företagsfilosofi är att inte spara på några kostnader för tillgängliga säkerhetsstandarder. Vi tar själva ansvar för att säkerställa högsta möjliga säkerhet på vägarna snarare än att lägga ansvaret på våra kunder. Det är därför vi har utrustat våra fordon med lämpliga säkerhetssystem i årtionden, säger Andreas Fluckinger.

Dragbilen är inte längre kvar på platsen ekipaget ställdes upp. Vad har hänt med den?
– Polisen släppte den och den har förts till en annan verkstad för reparation. Detta är ett standardförfarande efter en olycka, avslutar Andreas Fluckinger.

Om artikeln

Publicerad: 2024-03-01 16:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Alkohol Drogfylla Evidenzer Fluckinger Godstransport Rattfylla Rattonykterhet Trafikolycka Volvo Construction