På väg med såmaskin till Rumänien. Foto: Privat. På väg med såmaskin till Rumänien. Foto: Privat.

Sören ”Ekis” Eklöf: ”Ska det vara så här mellan EU-stater?”

Hot, mutor, långa väntetider – ska de verkligen vara så här när man passerar gränser mellan EU-medlemsstater? Det frågar sig åkare och chaufför Sören ”Ekis” Eklöf. I vanliga fall märks inte gränspassagerna av när man kör genom Europas medlemsstater, men ju längre österut inom EU man kommer, desto mer tydligt blir det att EU kanske inte alls är en union.

Nyligen berättade vi om hur korrupta gränsvakter krävde mutor av ett tyskt ekipage som skulle lämna Ungern för att åka in i Rumänien. Det ledde till att de korrupta vakterna arresterades. Vi talar om två länder som är med i EU.

När man färdas genom Europas medlemsstater märks oftast inte gränspassagerna av alls. Så ser det dock inte ut när gränser mellan EU:s östligaste medlemsstater ska passeras. Mutor, hot, långa passeringstider – ska det vara så när de aktuella länderna är medlemmar i EU?

Den frågan ställer sig chaufför och åkare Sören ”Ekis” Eklöf som själv fått uppleva en helt annan värld när det gäller gränspassager mellan EU-medlemsstater i öst. Och han är mycket kritisk till att EU tillåter detta att fortgå.
– Varför kräver EU inte mer av dessa medlemsstater? Eller är det bara så att man vill ha tillgång till billiga tjänster från dessa länder – på deras villkor, säger Sören.

För drygt en månad sedan beger sig Sören, tillsammans med ett annat åkeris ekipage, till Bulgarien med såmaskiner. Resan går via Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien. Det är vid gränspassagen mellan Unger och Rumänien det tar det stopp. Rejält stopp – och det kommer att kosta pengar.

Kön för att komma in i Rumänien handlar om timmar. Man ska stanna vid olika luckor och visa pass, fordonshandlingar, köra fram en bit och då väga och köpa vägavgift. Något som i Sörens fall tog dryga tre timmar i anspråk. De kör sedan vidare till Calafat och där är det samma procedur ännu en gång.
– När jag kommer fram till gaten ser jag en handskriven lapp ”pass till höger” och jag kör till nästa vaktkur, men där sitter en bulgar i kuren och bara skriker åt mig, säger Sören som tar med sig pass och fordonshandlingar och går fram till mannen.

Då säger vakten att han vill se ett ”grönt försäkringskort”, men ett sådant behövs inte längre inom EU, säger Sören som ändå hämtar handlingarna som av nämnda orsak är utgångna varpå vakten säger ”problem, problem”.
– Nu skulle han skriva bort registreringsplåtarna på mitt fordon. Okej, gör det då, men var ska jag parkera, frågade Sören som vet att det inte finns plats att stå för ett långt och brett ekipage.

Vakten fortsätter sucka ”problem, problem”, säger Sören som föreslår vakten att ringa försäkringsbolaget som kan skicka ett aktuellt grönt kort, men detta avvisas av vakten som inte ser någon lösning alls på situationen.
– När jag frågar hur lång tid det här kommer att ta, säger vakten ”very long time”. Vad är ”very long time”, frågar jag. Är det resten av mitt liv, säger Sören som får svaret ”kanske, kanske”.

Därefter säger vakten att det kan finas en möjlig lösning.
– Jag blev då anvisad att parkera i närheten av en bankautomat och där skulle jag ta ut motsvarande cirka 1 250 svenska kronor. Det gör jag och kör sedan fram till nästa lucka, tullens lucka, säger Sören.
Där möter han nästa problem eftersom där ska han söka dispens för bredd, längd och höjd. Personerna i den luckan börjar tala med mannen Sören talade med i den tidigare luckan vilket leder till att luckan stängs och de båda männen suckar ”polis, polis”.

Sören har då tagit ut de 1 250 kronorna och går fram till tullaren och, avsiktligt, lyfter upp pengarna över axeln och viftar med dem varpå personerna börjar hojta ”don’t, don’t!”
– Jag ger den ena pengarna och han ger den andre en del av pengarna innan han stoppar dem i sin bröstficka, säger Sören.

Sören vill ha ett kvitto på pengarna han just gett dem, men det får han inte.
– I stället skriker de ”go, go, go” till mig. Jag bara skrattade och sade på svenska ”ditt jä-a arsle”, säger Sören innan de fortsätter sin färd.

Efter att ha lossat beger de sig tillbaka igen och passerar samma gräns ånnu en gång. Passagen tar tre timmar trots att de inte ens har last.
– Gränspolisen kliver upp på insteget till min hytt och frågar om jag har sprit och cigaretter, men jag visar honom att jag endast har cigaretter för eget bruk, säger Sören.

Vakten röker inte, så får denne syn på kaffebryggaren i hytten och bakom den står en flaska Lacoste rakvatten som vakten tar och puffar på sin handled. Nu ska det tilläggas att rakvatten från Lacoste inte är ”gratis”. Vakten tycker i alla fall att det luktar gott.
– Jag frågar om han vill ha den och det vill han och säger sedan direkt att jag kan åka vidare, säger Sören.

Passagen mellan Rumänien och Ungern på väg tillbaka tar totalt cirka nio timmar.
– Vi råkade oavsiktligt tränga oss i kön, annars hade det nog tagit upp emot 15 timmar att passera gränsen. Tränger du dig i den kön, kommer chaufförer med järnrör och ska klappa til dig om du tränger dig, säger Sören, som beskriver situationen vid den gränsen som rena vilda västern.

Vad är dina intryck av detta? Sören säger att de rumänska gränsvakterna aldrig ställer till problem och inga mutor.
– Däremot är det problem med de bulgariska gränsvakterna, säger Sören.

Avslutningsvis frågar sig Sören om det verkligen ska vara så här vid gränspassager mellan EU-medlemsstater.
– Problemet verkar endast finnas mellan EU-medlemsstater i östra EU. Varför adresserar inte EU-politikerna detta, frågar sig Sören ”Ekis” Eklöf.

Om artikeln

Publicerad: 2023-10-06 15:59
Kategori: Nyheter
Taggar: EU EU-medlemsstater Gränspassager Hot transporter Union. Mutor