De amerikanska lastbilstillverkarna Kenworth och Peterbilt kommer att börja tillverka bränslecellslastbilar redan 2025. Foto: Paccar. De amerikanska lastbilstillverkarna Kenworth och Peterbilt kommer att börja tillverka bränslecellslastbilar redan 2025. Foto: Paccar.

Vätgas för transporter i USA

De amerikanska lastbilstillverkarna Kenworth och Peterbilt kommer att börja tillverka bränslecellsfordon redan 2025. Drivtekniken kommer från Toyota och räckvidden ska enligt tillverkarna vara över 70 mil.

När det kommer till bränsleceller är Toyota en pionjär inom personbilssegmentet, men de har också fått viss erfarenhet av tunga vätgasfordon, även om de inte är i Europa. I nära samarbete med den amerikanska Kenworth har Toyota testat bränslecellsdrift för godstransporter i och runt de kaliforniska hamnarna Long Beach och Los Angeles sedan 2017.

Det projektet går nu in i en ny fas då de första kunderna ska förses med vanliga USA-dragbilar mutrustade med Toyotas bränsleceller redan 2024. Den faktiska produktionen startar 2025. Konkret handlar det återigen om Kenworth T680, men också om dess systermodell Peterbilt 579. Båda märkena tillhör Paccar som också finns i grunden till DAF.

Bränslecellsenheten är placerad under huven och vätgastankarna är installerade bakom förarhytten. Foto: Paccar

Enligt tillverkaren kunde fordonen som testades i ”Project Portal” nyligen köra mer än 48 mil på en tank. För produktionsfordonen talas det om över 72 mil. Drivlinan med två Toyota elmotorer sägs leverera 420 hk. Enligt tillverkaren kan vätgastankarna på 700 bar fyllas på cirka 20 minuter, skriver Eurotransport.

Enligt tillverkaren kan vätgastankarna på 700 bar fyllas på cirka 20 minuter. Foto: Paccar.
Enligt tillverkaren kan vätgastankarna på 700 bar fyllas på cirka 20 minuter. Foto: Paccar.

Om artikeln

Publicerad: 2023-05-12 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränslecellsdrift DAF Kenworth Paccar Peterbilt Toyota Vätgaslastbil