Erik Bergkvist (S) tar över efter Johan Danielsson i EU-parlamentet. Foto: Michel Christen Erik Bergkvist (S) tar över efter Johan Danielsson i EU-parlamentet. Foto: Michel Christen

Erik Bergkvist tar över efter Johan Danielsson i EU-parlamentet

2019 blev Johan Danielsson (S) den Europaparlamentarikern som tog över stafettpinnen för att säkra mobilitetspaketet den sista biten. Samtidigt kom även Erik Bergkvist (S) till EU och nu är det han som tar över efter Johan Danielsson som rest hem till Sverige för att axla rollen som bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister.

Erik är 56 år, född i Norsjö, numera Umeåbo med fru, barn, kombi och hund. Han har alltid varit intresserad av samhällsfrågor och arbetat med regionala utvecklingsfrågor i tolv år som heltidspolitiker i Västerbotten. Före det var Erik på Umeå Universitet där han forskade inom Nationalekonomi och kan titulera sig filosofie doktor i ämnet.

Hans far var grävmaskinist och Erik har vuxit upp med stora maskiner och transporter i sin närhet och känner fortfarande många som är i branschen och får input av dem.

Fungerande gods- och persontransporter, inte minst i norra Sverige, är viktiga. De höga bränslepriserna påverkar branschen och boende på landsbygden, särskilt där avstånden är mycket långa.
– Det visar hur viktigt det är att vi ställer om hela transportsektorn och hittar mer hållbara alternativ. Vi ska inte resa eller transportera gods mer, men vi ska göra det smartare. För det krävs flera lösningar, inte bara ett bränslealternativ utan allt från biobränsle, vätgas till el, säger Erik.

Infrastrukturen för alternativa bränslen behöver också byggas ut så att det fungerar i hela EU och även i det glesbefolkade Norrland.
– Vi har många industrier i Norrland som nu ställer om till mer hållbar produktion, men då måste vi också ha hållbara transporter som kan frakta råvarorna till marknaden, säger Erik.

Mobilitetspaketet är egentligen i hamn, men fortfarande protesterar åtta länder mot återvändandekravet för fordonen och begränsningar av inrikestransporter. Sista chansen för dem är EU-domstolen. Är det något som bekymrar dig?
– Det är väldigt starka åsikter som går isär, men lagstiftningsmässigt ser vi att vi ha gjort allt vad vi kan göra så här långt. Får demonstranterna gehör från domstolen, får vi se om frågorna returneras till lagstiftarna och vad som då kan behöva justeras, säger Erik.

Minimilöner i EU är på ingång. Går det att införa och samtidigt värna den svenska modellen?
– Vår linje är att de länder i EU som vill införa minimilön ska få göra det, men vi som exempelvis har kollektivavtal ska inte tvingas införa minimilöner. I Europaparlamentet blev vi inte helt överens och nu pågår diskussion i ministerrådet där Sverige driver just den här linjen som vi hoppas ska kunna bli en kompromiss, säger Erik.

Jens Nilsson, Johan Danielsson och Peter Lundgren (SD) samt den tyska socialdemokraten Ismail Ertug, har arbetat hårt med mobilitetspaketet. Kommer du att samarbeta med både Ertug och Lundgren i transportfrågor som är viktiga för Sverige?
– Jag kände Jens väldigt väl och han drev transportfrågor och sedan hakade Peter på. Jag kommer att arbeta på samma sätt som både Jens och Johan, alltså driva de frågor som vi tycker är viktiga. Om Peter har samma uppfattning kan han rösta som oss i de sakerna, säger Erik.

Kravet på YKB har inte bara minskat tillgången på extrachaufförer i form av pensionerade sådana, men vi erfar att det i en del länder fuskas med utbildningsinnehållet, att det köps YKB-intyg på nätet och när det gäller tredjelandsförare är det absolut ingen koll. Blev YKB egentligen så bra? Erik har inte hunnit komma in helt i ämnet, men håller med om att det blev inte riktigt som det var tänkt.
– Det kostar mer än det smakar just nu och i förhållande till den stora arbetsinsatsen det kräver, inte minst för myndigheter och aktiva åkare. Jag är försiktigt kritisk till hur det ser ut just nu och det kan behöva göras förändringar, säger Erik.

Han pekar på att YKB:n idag gör det svårare för kompetenta chaufförer och vi har brist på förare i hela Europa. YKB:n ska hjälpa till – inte hindra.
– Det är allt för lätt att komma undan och vi behöver därför gemensamma sätt att kontrollera inom EU. Det ska inte gå att fuska sig till YKB, säger Erik.

Hur ser du på att vi upplever mycket fuskande bland ekipage som inte sällan kommer från Östra Europa och att det skiljer sig i hur efterlevnaden kontrolleras?
– Vi ska ha lika villkor och kontroller inom alla områden, men det tar tid. Nu kommer vi att få lagstiftningen på plats och därefter ska vi se till att den efterlevs. Är man med och fattar besluten och skapar regelverken ska man också följa dessa, avrundar Erik Bergkvist.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-25 15:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Erik Bergkvist EU Johan Danielsson TRAN