2017 såg det ut såhär på en lastbilsparkering i Ängelholm. Den gången ägde kommunen marken och lyckades till slut återställa parkeringen för att användas på rätt sätt. Foto: Jonas/läsarbild/Proffs arkiv

Så ska Trafikverket få bättre ordning och säkerhet på rastplatserna

2015 låste Trafikverket toaletterna och tog ned skylten till rastplatsen vid Botorpström vid E22 mellan Västervik och Oskarshamn efter att rastplatsen använts som parkering och bostad av EU-migranter. Efter en rejäl uppfräschning öppnade rastplatsen nyligen igen.

Många rastplatser runtom i landet används under långa perioder som uppställningsplatser. Med detta och flera andra ordnings- och säkerhetsproblem jobbar Trafikverket nu med för att komma tillrätta med.

Rastplatser är till för att rasta på – inte för att långtidsparkera på. Åkerier som under längre perioder har trailers parkerade och EU-migranter som parkerar sina bilar där och bor på rastplatser, är två omfattande problem som på senare år fått Trafikverket att känna sig tvingat att tillfälligt eller under en längre period stänga flera rastplatser runt om i Sverige för att exempelvis städa. Ibland stängs rastplatsen permanent.
– Det finns åkerier som ställer upp sina trailers under långa perioder. Det är inte alls det som är meningen med våra rastplatser, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

För dem som parkerar under längre perioder än ett dygn på någon av Trafikverkets cirka 270 rastplatser, krävs ett tillstånd utfärdat av Trafikverket.

Trafikverket provar flera åtgärder för att stävja ordningsproblemen på rastplatserna. Här är några exempel på åtgärder:
– Uppmarkering av nya parkeringsplatser för att förtydliga vad som gäller.
– Se över de parkeringsbestämmelser som gäller på rastplatsen.
– Se över möjligheten att ha någon form av kameraövervakning på rastplatsen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-10 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Kameraövervakning Lastbilsparkering Nedskräpning Rastplats Säkerhetsproblem Trafikverket uppställningsplats