Digitaliserad däck- och bilservice

Traditionellt ska fordonsägare själva ha kontroll över sina däck och anlita en däckverkstad vid behov. Vianor anser att däcken kontrolleras för sällan och har därför tagit nästa steg i sin verksamhetsmodell för att öka säkerheten gällande bland annat däck.

Sedan en tid tillbaka gör däck- och bilverkstadskedjan Vianor en digital mätning av av mönsterdjup på alla bilar som servas hos dem i Sverige, Finland och Norge. En rapport om hur trafiksäkra däcken är kan sedan skickas till kunden via mejl.

Den digitala rapporten kan samtidigt innehålla observationer om andra saker som påverkar fordonets säkerhet. Med hjälp av däck- och fordonsdata kommer Vianor att kunna erbjuda sina kunder information om till exempel däckskicket mellan säsongerna och om bromsarna.

Mikko Lehtinen, head of B2C och marketing på Vianor, säger i ett pressmeddelande att deras digitala serviceutbud utvecklas ständigt
– Målet är att, utöver uppdaterad information om däck och fordon, generellt även kunna förutse kommande däck- och fordonsservicebehov med hjälp av dataanalyser, säger han.

De digitala rapporterna kostar ingenting för Vianors kunder.

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-23 14:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilverkstad Däckfirma Däckverkstad Digital Däckkontroll Digital Service Mönsterdjup Trafiksäkerhet Vianor