275 års historia av kommersiella fordon på en och samma plats. 275 års historia av kommersiella fordon på en och samma plats.

Actros firar 25 år – lastbilen firar 275 år

Den 18 augusti 1896 presenterade Gottlieb Daimler världens första motoriserade lastbil. Den såldes av Daimler till British Motor Syndicate, ett automobilföretag i London. Exakt 125 år senare kommer en trailer till London från Stuttgart som dras av den nuvarande modellen av Mercedes-Benz Actros.

Lasten består av två historiska lastbilar och i samband med sin egen 25-årsdag, transporterar Actrosen hela arvet från 275 år av kommersiella fordons historia. Resan är en roadshow arrangerad av Mercedes-Benz Trucks för att markera 125-årsjubileet av lastbilen och Actros egen födelsedag.

Showen kommer att innehålla en korrekt kopia av den första lastbilen som gjordes av Daimler 1896 vilken såg ut som en vagn med motor och utan dragstång. Replikan av den första lastbilen byggdes 1990 och kostade cirka 100 000 tyska D-mark.

Lastbilen från 1896 var utrustad med en motor vid namn ”Phoenix” som var en fyra hästars stark tvåcylindrig motor belägen baktill och med en slagvolym på 1,06 liter, som kom från en bil. Daimler kopplade motorn till bakaxeln med hjälp av en rem. Det fanns också fjädrar som skyddade den känsliga motorn från att skakas. Fordonet rullade trots allt på hårda järnhjul.

Den andra historiska lastbilen är ett originalfordon som en gång hade sitt hem på Transportmuseet i Dresden, Tyskland. År 1898 flyttade Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach den tvåcylindriga Phoenix-motorn som hade placerats bak, fram till under förarsätet på detta sex hästkrafter starka fordon med fyrväxlad remdrift som också flyttats fram. Denna lösning lämnade emellertid fortfarande en hel del att önska.

Samma år fick lastbilen de designdrag som fortfarande gäller fram till idag för moderna lastbilar och som skulle bana väg för ökad effekt och nyttolast. Motorn placerades sedan precis längst fram, framför framaxeln. Drivkraften på tio hästkrafter levererades via en fyrväxlad remdrift och en längsgående axel fram och bak till bakhjulen.

Den Actros som valdes för att transportera de historiska lastbilarna började sin resa till London, precis som sina historiska föregångare, från Stuttgart-Bad Cannstatt.


Om artikeln

Publicerad: 2021-08-20 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Actros British Motor Syndicate Daimler Lastbilshistoria Mercedes-Benz Phoenix