Förstudien av projekt CinfraCap är nu klar och har skickats in till Energimyndigheten. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Stora vinster med samverkan kring CCS

Genom samverkan kan Göteborgsregionens företag nå klimatmålen snabbare, men det kommer att innebära investeringar i mångmiljardklassen. Det visar den förstudie som CinfraCap nu presenterat om en gemensam infrastruktur för transport av koldioxid som utvinns via koldioxidavskiljning.


CinfraCap är ett unikt samverkansprojekt mellan Göteborg Energi, Nordion Energi, Preem, St1, Renova och Göteborgs Hamn AB. Projektet har fokus på själva transporten av infångad koldioxid från respektive verksamhet ner till hamnen, hur den kan göras både kostnadseffektivt och klimatsmart.

I förstudien, som projektet tagit fram med hjälp av COWI, presenteras möjligheterna till en gemensam logistik- och infrastrukturlösning. Här finns förslag på hur infångad koldioxid lämpligast samlas in, hur mellanförvaring ska ske innan lastning, vilka tillstånd som måste fram och vilka risker som finns. Det finns även förslag på affärsmodell, som kan vara till stor hjälp för liknande projekt på andra orter i Sverige.

Projektet har potential att bara från parternas anläggningar, kunna lagra cirka 2 miljoner ton koldioxid per år, vilket motsvarar 75 procent av utsläppen från inrikes transporter i Västra Götalandsregionen. Infrastrukturen är dessutom tänkt att vara öppen för alla via tredjepartsanslutning vilket ger ytterligare potential för mängden hanterad koldioxid per år.

Slutrapporten har skickats till Energimyndigheten, som genom sin klimatsatsning Industriklivet finansierat halva kostnaden av projektet, och finns därmed tillgänglig för alla som vill ta del av den. Parterna kommer nu att fortsätta diskussionerna kring samarbetet för att se på möjligheterna till en realisering. Detta omfattar då, utöver teknik, bland annat kommersiella förutsättningar liksom nödvändiga regelverk som omgärdar CCS/Bio-CCS.

Beskrivning av bilden:
1. Infångningsanläggningar för koldioxid.
2. Flytande koldioxid transporteras via rör från närliggande infångningsanläggningar och via lastbil eller järnväg från anläggningar längre ifrån.
3. CinfraCaps mottagningsstation och mellanlager i Göteborgs hamn.
4. Fartyg lastas med flytande koldioxid via lastarm.
5. Mottagningsanläggning där flytande koldioxid lossas från fartyg pumpas ner 3 000 meter under havsbotten.

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-27 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CinfraCap Göteborgs hamn Klimatsmart Koldioxidavskiljning Miljö Oreem Renova St1 transporter