Foto: Genre, Girteka Logistics. Montage: Heidi Bodensjö

Värsta scenariot efter Brexit: 5 mil långa köer och dyrare mat

Europas största åkeri varnar för att de kan komma att inte köra leveranser till Storbritannien om Brexit skapar kaos vid gränsen. Ett stopp för leveranser kan hota stormarknadernas leveranser av färskvaror och matpriserna kan gå upp.
Exklusiv placering


Med lite mer än två veckor kvar tills Storbritannien lämnar EU, säger Kristian Kaas-Mortensen, en av cheferna på Girteka Logistics, att han förväntar sig köer vid gränsen som kan sträcka sig så långt som 50 kilometer.

Om så blir fallet, kan det tvinga Girteka Logistics, som äger 7 500 dragbilar, likväl som deras konkurrenter, att begränsa bokningar till Storbritannien, sade Kaas-Mortensen i en intervju.

Storbritannien har uppmanat företag att vara beredda på störningar oavsett om de har tecknat handelsavtal med EU eller inte. Ett värsta scenario kan innebära köer med uppåt 7 000 fordon i Dovers hamn.

Regeringen skyller på företagen för att inte ha gjort tillräckligt för att förbereda sig för de nya tullkontroller och pappersarbete som kommer att behövas efter den 31 december.

Kristian Kaas-Mortensen igen.
– Vad hjälper det att vara förberedd när du inte ens kan nå området? Oavsett om du är en stor eller liten aktör och ser vad som händer, är beslutet att undvika situationen under de närmaste tre till sex månaderna, ett rationellt beslut, säger han.

Hultsteins

Girteka är inte ensamma om den utvärdering de gör av situationen. Road Haulage Association (RHA), säger att ett antal transportföretag inte bokar leveranser i Storbritannien under januari. Kostnaden för att ha lastbilar ståendes i kö i 24 timmar, är inte värt det oavsett kontrakt.

Förra månaden publicerade regeringen en 40-sidig handbok med råd till yrkesförare om vilka åtgärder de behöver vidta för att komma in i Storbritannien. Mer än 90 procent av åkerierna har färre än 10 lastbilar, berättar Kaas-Mortensen.
– Det är större risk att små åkerier kommer till gränsen med fel dokument vilket kan leda till ännu längre väntetider för alla, säger han.

Särskilt oroande är det för lastbilarna som ska köra Storbritanniens importerade livsmedel.
– Förseningar för laster med exempelvis lax och bananer som passerar användningsdatum kan bli oanvändbara när de når fram, säger Kaas-Mortensen vidare.

Det ser mycket oroande ut just nu, säger han.
– Kaos och oförutsägbarhet kan leda till att lastkapacitet fördelas på andra marknader vilket kan leda till att Storbritanniens stormarknader inte kan fylla sina hyllor, säger han.

Förra veckan varnade ordförande för stormarknadskedjan Tesco Plc, John Allan, för brist på färskvaror en till två månader efter den 31 december och att kunderna kan förvänta sig att behöva betala mer för maten.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-17 09:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Brexit Girteka Köer RHA Storbritannien Varuleveranser