Foto: Marcus Izzo

Leveranser med epatraktorer och unga förare laglig

Onsdagen den 16 december drog Destination Östersund igång paketleveranser med ungdomar som kör epatraktorer. De får vissa ersättningar och snart kom frågan upp om huruvida leveranserna är lagliga. Transportstyrelsen säger ja, det är det.
Prenumerera
Calle Hedman, Destination Östersund, vill fånga upp de skötsamma ungdomarna som kör epatraktor. – De kan påverka andra ungdomar i positiv riktning, säger han. Foto: Privat


För att få veta mer, kontaktar vi Calle Hedman, centrumutvecklare och ansvarig för projektet på Destination Östersund. När han svarar i telefonen har han precis avslutat ett samtal från en man i Skåne.
– Han satt och var arg för att ungdomarna levererade paket, säger Calle till oss.

Har du förståelse för att personer i en så konkurrensutsatt bransch som vägtransporter är, att de reagerar?
– Ja, det har jag absolut. Jag vet ju hur tufft dem jag representerar har det bland butiker och restauranger här i Östersund. Jag är fullt medveten om att det är tufft även i andra branscher, säger han.

Calle berättar att de först var i kontakt med Transportstyrelsen och fick för deras jurister berätta om hela upplägget. Sedan tog juristerna med Transportstyrelsens experter på epatraktorer. Och vad var svaret om huruvida det behövs trafiktillstånd?
– Nej. Vi fick besked på att epatraktorer är undantagna eftersom de inte rullar i mer än 30 km/h och väger under 3,5 ton, säger Calle Hedman till oss.
Detta bekräftar Transportstyrelsen för oss när vi också frågar dem.

Således har Transportstyrelsen gett sitt godkännande till upplägget och Calle Hedman har även informerat Östersunds trafikpolis för att berätta vad de gör, hur de gör det och vad Transportstyrelsen sagt om det.

Wabco

Calle vill skicka ett budskap till dem som oroar sig över upplägget.
– Det här är inget som ska sättas i system. Vi talar om en insats på åtta dagar inför Jul där vi engagerar en grupp ungdomar som får ta mycket skit i media. Det är också ett sätt att inleda en dialog med dessa ungdomar och kanske få dem att organisera sig i en egen epaförening så att de ska kunna få en bättre dialog med poliser kring sina bilträffar, säger han.

En bättre dialog och samarbete med de skötsamma i denna grupp, ser Calle kan leda till att de får en bättre dialog med dem som anordnar deras träffar så att man vågar stå upp mot dem som inte sköter sig. Det skulle gagna hela communityn, menar han.
– De värsta rötäggen kommer vi kanske aldrig åt den här vägen, men som sagt, det handlar om en mycket kort insats som vi gör det här och endast ett begränsat antal leveranser till i huvudsak mycket små butiker som vanligtvis inte hade använt sig av en leveranstjänst annars, säger Calle Hedman som understryker att det här är inget som kommer att konkurrera med den övriga transportmarknaden.

Hultsteins

Får ungdomarna någon form av ersättning för sin insats? Calle inleder svaret med att tydliggöra att det inte är Östersunds kommun som står bakom projektet.
– Det här är Destination Östersunds projekt och vi är en företagarförening som ägs av näringen. Ungdomarna får en symbolisk summa när de jobbar för att de ska ha en försäkring när de kör för oss och de får ersättning för drivmedel, säger han till oss.

Ser ni detta som att ni kan få ungdomar intresserade av transporter och i förlängningen kanske att arbeta inom transportbranschen?
– Ja, det är ju snarare det jag hoppas detta ska leda till. Vi har ju inte bara fått kritiska samtal från transportbranschen utan även samtal där transportfolk tycker det här är intressant och frågat hur de kan hitta sätt att samarbeta med de här ungdomarna så att de inte bara hänger på Circle K och stökar till det, säger Calle.

Han avslutar med att lyfta att man med en kort insats inför Jul vill stötta handeln som har det tufft just nu och sedan ha en fortsatt dialog med ungdomarna för att få dem mer involverade i samhällsfrågor.
– Och vem vet, kanske några är framtida chaufförsämnen, avrundar Calle Hedman.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-21 15:57
Kategori: Krönika
Taggar: Corona Destination Östersund Epatraktor Paketleveranser Trafiktillstånd Transportstyrelsen