Framför de nya fordonen ser vi från vänster Saeed Mazloomian, lärare/kraninstruktör, Alexander Weiffert, lärare/buss, Mikael Bräck, APL-ansvarig och Bo Jönsson, lärare/gymnasieämnen.  Foto: Mathias Larsson, ansvarig för Komvuxutbildningen. Framför de nya fordonen ser vi från vänster Saeed Mazloomian, lärare/kraninstruktör, Alexander Weiffert, lärare/buss, Mikael Bräck, APL-ansvarig och Bo Jönsson, lärare/gymnasieämnen. Foto: Mathias Larsson, ansvarig för Komvuxutbildningen.

Agnesfrids Gymnasium/Komvux satsar på framtiden – med leasing

Agnesfrids Gymnasium/Komvux i Malmö väljer att vara positiva mitt under coronapandemin och motgångstider. För att täcka upp det ökande behovet av svenska chaufförer, storsatsar man istället med fler moderna fordon i utbildningen.


Mathias Larsson är ansvarig för Komvuxutbildningen som utbildar morgondagens lastbilschaufförer på skolan och berättar att de, trots coronapandemin, har valt att storsatsa genom att utöka fordonsparken för att kunna utbilda fler förare.
– Det är tre nya lastbilar och en ny buss som tillkommit i vagnsparken och alla är utrustade med dubbelkommando och istället för sovhytt finns det två extra komfortstolar och rutor på sidorna. Det är verkligen ett rullande klassrum, säger han till oss.

Fordonen har tagits fram i samarbete med Volvo och utrustningen är det senaste som finns på marknaden.
– De har allt från topografistyrd gps-farthållare, line assist som själv styr lastbilen, kameror för dolda vinkeln och bakåt, fjärrstyrningar och mycket mer som eleverna sedan kan förvänta sig hitta i sina arbetsfordon. Det är alltid svårt att se in i framtiden om vad som kommer. De här fordonen ska vara med ett tag nu, säger Mathias.

För att hänga med i en snabbt utvecklande bransch har dom investerat i ett komplett kran/lastväxlarekipage med tipp/växlarsläp. På detta sitter en tung, eldriven, kran som förvisso är en dyrare investering än en mindre kran, men den tyngre behörigheten är mest efterfrågad av arbetsgivare och flertalet elever på utbildningen får jobb just baserat på den behörigheten
– Vi har ett vanligt bil- och släpekipage, men också ett containerekipage samt trailer/dolly och en lösflaksbil eftersom vi ser en ökande användning av sådan ute på marknaden, säger Mathias.

Den nya bussen har 50 platser och de tunga fordonen har sällskap av såväl truckar som personbilar och minibussar. De tunga fordonen går på fossilfritt bränsle och de lätta på antingen gas eller el.

Hur klarar en liten skola att satsa på tre tunga fordon och en buss, alla nya, frågar vi. Svaret är leasing.

Fordonen ägs av Visab och leasas av skolan som fått fordonen specade helt efter egna önskemål.
– Vi har en leasingplan som löper på åtta år med en fast månadskostnad. Det, tillsammans med ett serviceavtal, gör att vi har kontroll på våra utgifter. Vi måste ha en modern vagnpark som klarar alla miljökrav, säger Mathias.
Det långa avtalet minskar månadskostnaden påtagligt jämfört med dom äldre fordonen och med nya fordon minskar även bränsleförbrukningen drastiskt, säger han.
Leasingavtalet fungerar annars som ett vanligt avtal och kan brytas vid behöv.
– Det ger oss en flexibilitet i förhållande till antalet elever vi har, säger han vidare.

Mathias är stolt över skolan och säger att nära 90 procent av eleverna får jobb direkt efteråt vilket visar att den dyra utbildningen snabbt betalar tillbaka sig sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Han berättar att som komplement till fordonen, har de fem simulatorer med allt från lastbilskörning till kran/hjullastare/truck och även VR-glasögon.
– Vi är en väldigt liten kommunal skola, men med hög lärartäthet där en lärare maximalt har 2-3 elever åt gången och all tid som inte är praktik, är lärarledd, säger Mathias och tillägger att man för att få ihop ekvationen, även har Komvuxutbildning inom samma områden som är helt gratis för eleverna att gå.
– Glädjande på Komvuxsidan är att i år är det en fjärdedel kvinnor som valt att söka sig till branschen, säger Mathias.

Förutom den senaste satsningen är man sedan 2018 även ett certifierat motorbranschcollage (MBC) med inriktningar inom lastbilsmekanik, mobila maskiner, lack, plåt och personbilsmekanik. Utbildningar är också öppna för Komvuxelever.

Vad vill ni skicka för signaler med er satsning?
– Vi vill visa att det finns utbildare som vill satsa och då inte bara pengar. Vi vill inspirera andra skolor och åkare till att tänka framåt. Det kommer en ljusare framtid utan corona och då ska vi vara redo, avrundar Mathias Larsson.

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-16 16:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Agnesfrids Gymnasium/Komvux Corona Leasing Malmö Transportutbildning Volvo Lastvagnar Yresförare