Vingruppen och Scanlog satsar på flytande biogas

Godstransporter bidrar varje år till stora utsläpp för importörer som köper drycker från olika delar av världen. De längsta transportsträckorna går med båt, men det är vägtransporterna som står för de största utsläppen.

Prenumerera

Mycket har hänt för hållbarhet i transportsektorn under de senaste 20 åren. En rad fossilfria alternativ har dykt upp och tar plats. Ändå är det fortfarande inte helt okomplicerat att köra vägtransporter på fossilfria drivmedel. Av den anledningen är hållbara transporter en av Vingruppen i Nordens högsta prioriteringar.

Vingruppen i Norden, tillsammans med sin logistikpartner Scandinavian Logistics Partners (Scanlog), började därför titta på möjligheter för fossilfria godstransporter i linje med sina uppsatta klimatmål. Då dök flytande biogas (LBG) upp som ett alternativ.

Flytande biogas är ett förnybart drivmedel med stor miljö- och klimatnytta. För tunga vägtransporter är det ett väl fungerande och intressant alternativ till diesel.

Det var Scanlogs åkeripartner Alfredsson Transport i Norrköping som var först på bollen med att erbjuda en fordonsflotta med flytande biogas. I nära anslutning till Sveriges största flytande biogasanläggning Tekniska Verken i Linköping.

Hultsteins

Nu körs Vingruppen i Nordens dryck från anläggningen i Norge 100 procent fossilfritt till lagret i Jordbro. Satsningen har bidragit till en total utsläppsminskning på 14 procent för Vingruppen i Nordens transporter under 2019.
– Vi gläder oss åt att det finns aktörer som Vingruppen i Norden som vågar testa och gå i bräschen för hållbara godstransporter. Flytande biogas har stor potential att minska utsläppen inom transportsektorn vilket Vingruppens siffror redan visar. Att Vingruppen vågat satsa har därför ett viktigt signalvärde, säger Mathias Wideroth, styrelseordförande för Scanlog.

För Alfredsson Transport är miljötänket viktigt, men satsningen på biogas har även inneburit en expansion av företaget.
– Vi har fått mycket uppmärksamhet sedan vi började med LBG bilar, idag har vi sex stycken LBG bilar i drift och två till är beställda. Kunderna efterfrågar mer fossilfria transporter nu än vad de gjorde för ett år sedan. Fram tills covid-19 kom, var LBG bilarna riktigt lönsamma, men nu har dieselpriset sjunkit, så nu är kostnaden den samma. Efter årsskiftet ser jag inte något kostnadseffektivt alternativ till LBG för tung fjärrtrafik om man vill vara fossilfri, säger Erik Alfredsson, vd på Alfredsson Transport.

Nokian

Från vänster: Åsa Lindahl, Logistikchef Vingruppen i Norden, Kim Forsberg, hållbarhetsansvarig Vingruppen i Norden, Erik Alfredsson vd Alfredsson Transport, Mathias Wideroth, styrelseordförande Scanlog
Från vänster: Åsa Lindahl, Logistikchef Vingruppen i Norden, Kim Forsberg, hållbarhetsansvarig Vingruppen i Norden, Erik Alfredsson vd Alfredsson Transport, Mathias Wideroth, styrelseordförande Scanlog

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-29 09:50
Kategori: Nyheter
Taggar: