MAN TGE 6.180 med kort hytt och kort axelavstånd har trots fyrhjulsdriften en nyttolast på omkring 3 370 kilo.

Över stock och sten med fyrhjulsdriven MAN upp till 5,5 ton

Som ett komplement till de existerande TGE-modellerna med fyrhjulsdrift, introducerar MAN Truck & Bus en ny version med 5,0-tons eller 5,5-tons tillåten totalvikt. MAN har etablerat ett samarbete med österrikiska Oberaigner och alla nya modellerna kan beställas från fabrik.

Med de nya TGE-varianterna, som MAN redan har många kundorder på, erbjuder nu MAN fyrhjulsdrivna fordon i intervallet 3,0–5,5 tons tillåten totalvikt, som alla kan anpassas efter kundernas behov.

Det existerande programmet av lätta fyrhjulsdrivna modeller som chassi, skåpbil eller minibuss, kompletteras nu med modeller på 5,0 till 5,5 tons totalvikt, som MAN har utvecklat tillsammans med det österrikiska företaget Oberaigner. 5,0-tonsmodellen kan klassas ner till 3,5 ton med 3,5 tons släpvagnsvikt om så önskas.

Typiska användningsområden är bland annat brandbilar och utrycknings-, kommunal- och anläggningsfordon eller terränggående fordon för persontransporter.

Gemensamt för de nya modellerna på 5,0 till 5,5 ton är permanent fyrhjulsdrift med enkelreduktionsframaxel och en fördelningsväxellåda som säkrar en belastningsberoende fördelning av dragkraften mellan axlarna (Torsen-differential). Om väggreppet skulle svikta på den ena axeln tillförs automatiskt och utan fördröjning mer moment till den andra axeln.

Nokian

Grundfordonet för de konverterade versionerna är standard TGE skåpbilar och TGE-chassier med bakhjulsdrift, bakaxelutväxling 4,7:1, dubbelhjul bak samt den kraftigaste 2.0 liters dieselmotorn på 130 kW (177 hk) och ett vridmoment på 410 Nm. Man kan välja mellan en sexstegs manuell växellåda eller en åttastegs automatväxellåda samt axelavstånd på 3 640 eller 4 490 mm. TGE-skåpbilarna kan också levereras med super singeldäck bak.

Konverteringen till fyrhjulsdrift har inte påverkat höjden varför instegshöjden är densamma vilket är ett plus vid användning som ambulans eller minibuss. Det är dock möjligt att som extrautrustning få 30 millimeter högre chassihöjd vilket ger högre markfrigång.

Nyttolasten är nästan oförändrad då den extra vikten för fyrhjulsdriften bara är cirka 130 kilo. Därmed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort förarhytt och kort axelavstånd trots fyrhjulsdriften, en nyttolast på omkring 3 370 kilo.

MAN:s svenska försäljningsdirektör, Fabian Knappik, ser fram emot att kunna leverera ännu en stark och professionell 4×4-lösning till de svenska kunderna.
– Vi vill gärna visa de svenska transportbilskunderna att MAN är en stark leverantör på en professionell marknad. Vi ska kunna erbjuda våra företagskunder precis det som de behöver för att sköta sitt företag. Till de kunder som har behov av extra framkomlighet på byggarbetsplatsen, i skogen eller andra platser, där terrängen ställer krav på framkomlighet, erbjuder vi gärna vår assistans och ”know how”, säger han.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-08 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Lastbilar MAN Transportbilar Transportfordon