WEBB-TV

Mats och Boeing sätter käppar i hjulet för smugglarna

Att det till Sverige via landets gränsövergångar kommer in stora mängder vapen och droger, torde vara bekant. Det är viktigt att stoppa, eller i varje fall försöka störa flödet av detta. Två som tillsammans arbetar med just detta, är Mats och labradoren Boeing.
Missa inte videoinslaget där Mats visar hur enkelt Boeing hittar den gömda "narkotikan" på Proffs-redaktörens personbil.

Under ett besök i Helsingborgs hamn där Forseas färjor har sin terminal, träffar vi tullinspektör Mats Martinsson från Malmö och hans arbetskamrat 5-årige labradoren Boeing. Boeing har varit färdigutbildad i ett år och har som specialiteter narkotika- och vapensök, även på personer.

Varför valde du att bli hundföraren inom Tullen?
– Jag har jobbat inom tullen i 19 år och gjort det mesta. För ett och ett halvt år sedan sökte jag en tjänst och ville prova något nytt och landade i detta. Jag har aldrig haft hund innan så det blev en stor omställning även privat, säger han.

Boeing har fått sin utbildning på Tullverkets egen skola i Stockholm. När en hundförare får en ny hund, går hundföraren tillsammans med den nya hunden en grundutbildning på 6-8 månader. Sedan ett år arbetar de tillsammans på fältet.

Hur långa pass kan hundar arbeta med näsan?
– Det är olika beroende på vilket objekt man söker på. Söker man på fordon, kan de söka längre medan personsök innebär kortare tid eftersom det är många fler dofter de måste analyseras, berättar Mats.
Vad får hundarna för belöning när de hittar det som söks och är belöningen preparerad med något?
– Nej, det är helt enkelt en boll eller en annan leksak de tycker om. Hundar har jaktlust och lust att bära bytet de sedan finner och vill visa upp det, säger han.

Mats och Boeing arbetar måndag till fredag mellan 8-16.30. Hur långa själva sökpassen blir per gång varierar, men Mats märker när Boeing börjar bli trött. Det är viktigt att ha koll på hur hunden mår så att de får den vila de behöver. Pass på en timme är för långa medan 20 minuter är mer lagom.

Vilotiderna är också individuella, men den halvtimme det är mellan färjeanlöpen här, fungerar bra, tycker Mats
– Boeing jobbar annars mest inom postflödet på olika terminaler där han bland annat går på transportbanden och luktar på paketen under rörelse, säger han.

Vilket tycker du är svårast att arbeta med?
– Personsöket. Det är så många intryck hunden ska ta in. Det rör sig, slamrar och smäller vilket gör det svårare för hunden att koncentrera sig på att använda nosen. Och det är många dofter att analysera på en person, säger Mats.

Är det en kick, en spänning, att göra sök med hunden?
– Ja, det är det. Det är så små doftbilder för hunden att arbeta med så när han väl hittar något, blir man glad, även för hans skull, för att man tillsammans har lyckats med träningen, säger Mats.
Hundarna brukar arbetat mellan 10-12 år, sedan brukar Tullen göra en bedömning av hur de är i sitt mående.

Kommer du att behålla Boeing efter att han går i pension?
– Ja, om jag får, absolut, säger Mats utan att tveka.
Mats Martinsson har alltså blivit en hundmänniska nu och ser Boeing som en verklig kompis.

Webb-TV

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-29 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Hundförare Labrador Narkotikahund Smuggling Tullen Tullverket Vapen Webb-TV