Endast nio dagar efter avhämtning, läggs de förstörda bilarna ut till försäljning på Blocket.

Förarnas löner släpar...

Företagsansvarig: ”Jag har ingen förståelse för att de är arga”

All Kunniga Transport Sweden AB:s ekonomi har varit ansträngd en längre tid och man drogs med stora skulder, men de anställda chaufförerna, ett tiotal, drog sitt strå till stacken för att hjälpa åkeriet – även om lönerna släpade efter. Abrupt tar dialogen mellan ledningen och chaufförerna slut och de får via sms veta att företaget sålts och att bilarna ska lämnas tillbaka dagen efter, men inget om vem som nu ska betala deras löner.
Transportarbetareförbundets ombudsman Tommy Wallin ska hjälpa chaufförerna.
Transportarbetareförbundets ombudsman Tommy Wallin ska hjälpa chaufförerna.

För den sista månaden har chaufförerna fortfarande inte fått betalt och trots att det funnits en dialog mellan de ansvariga och chaufförerna, kommer försäljningen av företaget som en total överraskning för dem. Åkeriet har kollektivavtal och förarna är med i fackförbund, men trots ”alla rätt” blev det ändå ”alla fel”.

Förarnas löner släpar alltså efter och fredagen den 31 januari 2020 tar dialogen slut när ett sms kommer som lyder: ”Information. Vi har sålt bolaget…”.
Därefter följer instruktioner om var chaufförerna ska lämna dragbilarna redan dagen efter. Alla fordonen återtas av Scania utom två som ska hämtas av en ny ägare. Chaufförerna kontaktar facket och berättar vad som hänt.

De två dragbilarna som ska hämtas, står tillsammans hos chaufförerna i Mellansverige och klockan 21.30 kvällen innan de ska lämnas, dyker en svart Mercedes med tre män upp på platsen. De vill hämta bilarna, men chaufförerna hänvisar till givet datum och att bilarna ska tömmas. En av männen agerar på ett sätt som leder till att polis tillkallas. Polisen avvisar männen och man upprättar en anmälan om olaga hot.

VBG onspot

Åkeriets fordon återlämnas enligt instruktionerna och de tre männen kommer tillbaka dagen efter för att hämta de två dragbilarna. Åkeriet har nu en ny styrelse, men chaufförerna har inte fått sina löner.

Vi kontaktar Thomas Örnselius som, enligt Bolagsverket, varit ansvarig för åkeriets drift fram till 30 januari 2020. Det första han säger är att de två dragbilarna som man lämnat ifrån sig, hade förarna förstört inför avhämtningen.
– Det gick inte att flytta bilarna. De har stulit saker från den finska speditören och från bilarna för tusentals kronor och slagit sönder bilarna invändigt och det blev bärgare till Södertälje med dem. Det finns inte en bil som kan rulla eftersom förarna har haft sönder dem, säger han.
Listan på skadegörelse blir allt längre liksom stöldanklagelserna. Det som han hävdar är stulet från bilarna, kommer de att stöldanmäla. Örnselius uppgifter dementeras bestämt av förarna. Den ena dragaren hade emellertid ett urladdat batteri varför bärgare tillkallades, enligt den information vi får.

Varför skulle förarna slå sönder bilarna, menar du?
– Kanske för att de inte har fått sina löner, säger Örnselius. Jag har ingen förståelse för att de är så arga för om de hade skött sig hade vi ju löst det här med lönerna, men när de snackar skit om mig, att jag är en idiot, en psykopat, funkar det inte.
Thomas Örnselius säger att han, sin befattning i åkeriet till trots, inte varit involverad i driften på tre månader innan detta händer. Enligt Bolagsverket är han, med den befattningen, ändå ansvarig till och med 30 januari.

De båda dragarna som Thomas Örnselius hävdar utsatts för skadegörelse, läggs upp på Blocket till försäljning i Åstorp den 10 februari.

Aspök

Claes Fransson är den som haft kontakt med förarna. Han ses av dem som en sorts chef. Det är också han som skickar sms:et angående försäljningen. Stämmer det att åkeriet har kollektivavtal och varför hölls då inte MBL-förhandlingar?
– Nej, vi har inget kollektivavtal och har aldrig haft det, svarar han.
Transport bekräftar emellertid det motsatta eftersom det finns ett avtal gentemot BA.

Ni säger att ni har sålt företaget. Hur kommer ni att göra med chaufförernas löner?
– Det är väl upp till dem som har tagit över bolaget, svarar han.
Vem är det som har tagit över, alternativt köpt företaget?
– Jag har inte tid nu. Det ringer, säger Claes Fransson och avslutar samtalet.

Transport agerade snabbt och såg omedelbart till att åkeriet, via handräckning, fick en betalningsuppmaning och kallades till förhandlingar idag, fredagen den 21 februari.

Hur gick det på mötet, frågar vi ombudsman Tommy Wallin på Transportarbetareförbundet?
– Det blev inget möte eftersom ingen dök upp, säger han.
Nu kommer man att sammanställa vad företaget är skyldigt förarna. Tommy Wallin kommer att ta kontakt med en central ombudsman för den vidare processen med att skicka bland annat en betalningsanmodan på det aktuella beloppet till företaget.

I skrivandes stund bekräftar Kronofogdemyndigheten att det inkommit en skuld om 935 254 kronor. Hur mycket mer som företaget kan vara skyldigt, förhindrar GDPR oss att få vetskap om.

Hultsteins

Bild på interiören.
Bild på interiören.

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-21 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: All Kunniga Transport Sweden AB kollektivavtal Transportarbetareförbundet