Asko väljer Scanias elektriska vätgasdrivna bränslecellsfordon

Den norska livsmedelsgrossisten ASKO och Scania firar trafikstarten för fyra vätgasdrivna lastbilar med eldrivlina, samt öppnandet av ASKO:s vätgasstation i Trondheim.

I elektrifieringen av tunga fordon finns ingen enskild lösning som uppfyller alla behov. Ett av de spår som Scania har utvecklat tillsammans med sin kund ASKO är elektriska bränslecellslastbilar som drivs med vätgas. Denna gemensamma satsning går nu vidare in i nästa fas när fyra lastbilar sätts i pilotdrift i en faktisk verksamhet, som blir den första i sitt slag.

Karin Rådström, Head of Sales and Markering på Scania.
– Scania fortsätter att utveckla spetsteknik som stödjer övergången till ett fossilfritt transportsystem. En viktig del av utvecklingen sker i samverkan med några av våra mest framåtriktade kunder som ASKO.

Daf

Scania satsar på utvecklingen av elfordon på samma sätt som med förbränningsmotorteknik – ett mångfasetterat angreppsätt med ett brett urval av lösningar. Scania har utvecklat olika elhybridlösningar för biobränslen, liksom för helelektriska fordon. Scanias batterielbuss lanserades 2019 samtidigt som arbetet pågår med helelektriska bussar som kan laddas via elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller, som i fallet med ASKO.

Karin Rådström igen.
– Vätgas är ett intressant alternativ för elektrifierad fjärrtrafik och inledande tester visar att tekniken fungerar väl i kallare klimat. Jag vill samtidigt gratulera ASKO för företagets vilja att ta tidiga och modiga beslut för att skapa förutsättningar för vätgasförsörjning från förnybara källor och anläggningar för tankning. Företaget blir därmed en katalysator i övergången till hållbara transporter, säger hon.

Som alltid bygger Scanias konstruktioner på ett modulärt synsätt. I ASKO-driften har förbränningsmotorn i drivlinan ersatts med en elmaskin, som körs på el från bränslecellerna, som i sin tur drivs med vätgas och uppladdningsbara batterier. Drivlinan i övrigt består av samma komponenter som dem som används i de hybridlastbilar och bussar som Scania redan levererar.

Gelins KGK

Om artikeln

Publicerad: 2020-01-20 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Asko Biobärnslen Eldrivna Lastbilar Elhybrid Scania Vätgasdrift