Kaj Inrikes varslar efter 20-procentigt ”IKEA-tapp”

Kaj Inrikes AB i Älmhult bekräftar att de efter förhandlingar med Transportarbetareförbundet varslat sex chaufförer på grund av arbetsbrist. Uppgifter som kommit till redaktionen om att åkeriets släp setts med utländska dragbilar, bekräftas också.
Jonas Rydström, vd på KAJ Inrikes AB.
Jonas Rydström, vd på KAJ Inrikes AB.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

KAJ Inrikes AB bedriver åkeriverksamhet med Älmhult som stationeringsort. Verksamheten är inriktad på transporter för IKEA avseende utleveranser från distributionscentralerna i Älmhult och Torsvik till varuhusen i Malmö, Helsingborg, Älmhult, Kalmar, Göteborg, Uddevalla, Karlstad, Örebro och Västerås. Leveranser till varuhusen sker 359 dagar per år.

Dagligen hanterar åkeriet sammanlagt 3 000 kubikmeter möbler. Därutöver ett tiotal laster per dag åt andra uppdragsgivare. Verksamheten bedrivs med 26 lastbilar, 85 lösflak och 95 trailers. Företaget har ett 40-tal anställda stationerade i Älmhult och Jönköping.

Proffs kontaktar vd Jonas Rydström som bekräftar varslen och att det var ett tungt beslut att behöva säga upp duktiga medarbetare.
– Sedan det nya avtalet med IKEA trädde i kraft vid årsskiftet har vi tappat runt 20 procent i volym och vi har gjort vad vi kunnat för att ersätta detta med andra transporter, säger Rydström.

Röda siffror i bokföringen kan man naturligtvis inte blunda för och åkeriet har under sex månader försökt hitta ersättningsvolymer.
– Men det har inte gått och siffrorna visar det med all önskvärd tydlighet varför vi tvingats vidta denna åtgärd, säger Jonas Rydström vidare.

Åkeriets avsikt är att inte sälja av några fordon. Ett ändrat trafikupplägg gör att fordonen kommer att behövas även i framtiden.

Yara


KAJ Inrikes släp ska
även ha synts bakom utländska fordon. Att så är fallet, bekräftar Rydström.
– Juli månad är Ikeas toppmånad de säljer allra mest. Samma månad är cirka 50 procent av våra förare på semester och vi måste lösa Ikeas transporter med mycket kort varsel, säger han.

I sommar har de använt den litauiska transportören Gedlito Transportas, ett företag som Proffs inte har haft anledning att skriva om.

Att utländska dragbilar kopplat KAJ Inrikes släpfordon bottnar egentligen i ett missförstånd.
– Pinsamt. Det blev fel helt enkelt, förklarar åkeriets ägare Kaj Johansson.

Kaj menar att beslutet att hyra in Gedlito Transportas togs av trafikledningen under tiden både Kaj Johansson och vd:n Jonas Rydström var sommarlediga.
– Felet är att vi inte har varit tillräckligt tydliga med att det inte är okej att hyra in utländska transportörer i vår verksamhet. Ingen skugga ska alltså falla på trafikledningen som endast försökte lösa ett problem som uppstod, understryker Kaj som tillägger att ordningen nu är återställd.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-29 16:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmarknad Ikea Kaj Inrikes AB Varsel