HELGLÄSNING
Roland Halvardsson.Fotograf: Tommy Holl

Roland Halvardsson:

Åkaren lurade mig på 50 000 kronor

 

Roland Halvardsson kom till M. G-son Transport AB i Vänersborg i början av juni 2013. Med sig till det lilla åkeriet hade han då ett alkolås, lönebidrag från Arbetsförmedlingen och förhoppningar om ett fast jobb.
Nu har Roland lämnat åkeriet. Förbannad och besviken. Med sig fick han bara alkolåset, och 2 609 kronor i lön för tre månaders arbete. Resten, runt 50 000 kronor, har jag blivit lurad på, säger han.

 

Roland Halvardsson åkte dit för grovt rattfylleri förra vintern.
– Jag gjorde bort mig på nyårsdagen. Satte mig i bilen alldeles för tidigt, och ångrar mig så förbannat, säger han.

Normalt skulle han ha fått en månads fängelse, men då Roland i övrigt har ordning på sitt liv ansåg Värmlands tingsrätt att det fanns förutsättningar att istället bestämma påföljden till villkorlig dom och 50 timmars samhällstjänst.

Körkortet fick han behålla men det blev villkorat med alkolås. Roland blev ändå av med jobbet som lastbilschaufför efter händelsen eftersom hans dåvarande arbetsgivare inte ville installera ett alkolås, trots att han erbjöd sig att själv betala för låset.

Efter någon månad såg det ändå ut att ordna sig. Roland hade köpt ett alkolås för egna pengar, lagt ut runt 20 000 kronor, och sökt jobb hos M. G-son Transport AB i Vänersborg. Han var öppen med vad som hänt, berättade om villkoret med alkolås.

Han fick jobbet, åkaren Magnus Gustafsson lät montera in Rolands alkolås och han började köra. Allt var frid och fröjd.
Tills Gustafsson började dribbla med löneutbetalningarna.

Roland började sin anställning sista veckan i maj, vecka 22. Den veckan och nästkommande kallades för introduktion och då stod Arbetsförmedlingen för lönen. Resten av månaden var det jobb på riktigt och ”skarpt läge”.

Enligt lönebeskedet för juni arbetade Roland 134 timmar, vilket med angiven timpenning på 140 kronor gav en bruttolön på 18 760 kronor. Efter skatt återstod 12 352 kronor. Till det kom det åkaren kallade skattefri lön på 1 430 kronor (elva traktamenten à 130 kronor). Totalt 13 782 kronor som skulle betalas ut den 25 juli.
– Jag hade då jobbat nästan två månader, men när jag äntligen skulle få betalt fick jag besked om att åkaren först måste betala skatt och försäkring på sin pickup.

Den 9 augusti gjordes löneutbetalningen, men beloppet var då reducerat till 2 609 kronor. Magnus Gustafsson hade gjort avdrag med 10 000 kronor för något som inte var närmare specificerat än ”BKE Alkolås”. Dessutom för ”hemresor” då Roland till/från eller på uppdrag tagit lastbilen till hemmet i Karlstad i stället för att parkera den i Vänersborg och ta buss eller tåg för att komma hem. Åkaren ansåg att det inneburit en omväg på totalt 23 mil och de milen ville han ha 51 kronor styck för.

Lönebeskedet för juli, veckorna 27 till 31, visar att Roland arbetat 212,5 timmar. Timlönen var nu plötsligt sänkt till 130 kronor och bruttolönen blev 27 625 kronor. Med traktamenten och avdrag för skatt skulle Roland få ut 20 658 kronor, en summa som skulle betalas ut 25 augusti.

De pengarna har han ännu inte fått, däremot en lista med löneavdrag för juli. Arbetskläder (reflextröja) 531 kronor, telefon 328 kronor och ”BKE Alkolås” 8 000 kronor.

Den 13 augusti hade Roland Halvardsson fått nog och sade upp sig. Med en månads uppsägningstid skulle han jobba kvar till 13 september.
– Men den 5 september, när jag var uppe i Grycksbo, ringde Gustafsson och bara skrek åt mig. Några minuter senare ringde han igen och sa att i morgon klockan åtta ska du stå vid elektronikfirman och se till att få alkolåset urplockat. Och därmed var det ju slutkört för min del, säger Roland.

Hans ekonomi var då slagen i spillror.
– Det hade väl varit en sak om det gällt bara mig, men det har ju drabbat familjen också.

De tvingades under sommaren och hösten klara sig på sambons lön, och på lån från Rolands pensionerade mamma.
– Det är inte roligt att vara 40 år gammal och tvingas låna av sina föräldrar. För att inte prata om när styvdottern inför sin födelsedag säger att du behöver inte köpa något åt mig, jag vet att vi har dåligt ställt. Sådant svider, konstaterar Roland.

Han har nu kopplat in facket, Transports avdelning 55 i Uddevalla, för att få ut innestående lön och slutlön med semesterersättning. Totalt rör det sig om minst 50 000 kronor hävdar han.

Den före detta arbetsgivaren, Magnus Gustafsson på M. G-son Transport AB, anser istället att han har pengar att fordra av Roland Halvarsson.
– Han har kört 731 mil som det inte finns deklarerat för, hävdar Gustfasson. Eller om det var 740 mil, jag kommer inte ihåg på rak arm.

De milen, den dieselförbrukningen, vill han ha ersättning för. Dessutom påpekar han att Roland skruvat sönder hjulmuttrar och förstört en bromstrumma, och på något sätt gjort att det är problem med motorn på den Scania han körde.
– Bilen står på verkstaden närmast varje fredag.

De avdrag som gjorts på Rolands lön för ”BKE Alkolås” förklarar han med att Roland dels haft sönder alkolåset, dels plockat ur vital del så att bilen inte gick att köra.
– Ren katastrof, var tvungen att åka till verkstad tre gånger för att få det ordnat, säger Magnus Gustafsson.

Till en början funkade ändå samarbetet med Roland Halvardsson bra påpekar han. Problemen kom efter hand.
– Han blev hotfull. Han krävde betalt och sa att antingen får jag pengarna eller också ställer jag bilen och tar ut alkolåset. Och då kunde ju ingen köra.
– Jag fick lönebidrag för Roland, säger Magnus Gustafsson, men har inte tjänat något på det. Tvärtom.

Hur ska det här sluta, hur ska tvisten slitas?
– Antagligen blir det rättegång, säger Magnus Gustafsson och tillägger: Jag har farit illa av detta, och har svårt att sova.

Vi ber Roland Halvardsson kommentera Gustafssons uppgifter.

Du har kört 731 eller 740 mil som inte redovisats?
– Jaså det säger han. Tidigare har han påstått att jag kört på ett sätt som gjort att bilen dragit 1 000 liter diesel mer än normalt, och krävt ersättning för det.
– Jag kollade för en tid sedan med DFDS, som jag körde för, hur många mil M. G-son Transport fått betalt för under den tid jag arbetade för dem. Svaret var 2 334,8 mil. Utöver det skulle jag alltså ha kört över 700 oredovisade mil. Det motsvarar två veckors jobb minst och är som var och en förstår helt omöjligt och orimligt.

Du har dragit sönder en eller flera hjulmuttrar, förstört en bromstrumma och kört så att det blivit något fel på Scanians motor?
– Jag har aldrig rört en hjulmutter på bilen, han bytte själv hjul när det behövdes. Och det var aldrig några problem med bromsar eller motor när jag körde.

Du plockade ut alkolåset och ställde till så att det måste repareras för dyra pengar?
– Det stämmer att jag plockade ur låset. Det är min egendom, mitt körkort, nyckeln till min försörjning, och det fanns inget skäl att det skulle sitta i när bilen ändå skulle stå stilla över helgen. Jag litar inte på någon i det sammanhanget. Han skulle ha kunnat ta en pilsner, få för sig att han skulle köra igång bilen, och så hade jag fått sota för det. Den risken ville jag inte ta.

– Med reparationerna är det som så att det var Magnus Gustafsson själv som gjorde dem nödvändiga. Jag visade hur låset funkade, men han klantade sig ändå och gjorde fel. Och oavsett vilket så motsvarar inte reparationskostnaderna på långa vägar de löneavdrag han gjort. Avdragen på 10 000 och 8 000 kronor är bara grovt tillyxade påhitt.

Åkaren menar att du har varit hotfull?
– Det var en gång när jag aldrig kom i väg på en körning. Bilen skulle tvättas, och jag sa OK, bara jag kommer i väg före halv tre för jag har en körning till Hudiksvall och mina kör- och vilotider att tänka på. Men det drog ut på tiden. Vi var inte färdiga förrän halv sex, och jag kom ändå inte i väg för då skulle han nödvändigtvis köra in till Vänersborg för att ta bilder på sin nytvättade bil.

­– Jag ifrågasatte varför han inte kunde ta bilder där vi var, då blev han förbannad och sa att om jag inte kunde rätta mig efter hans regler så kunde jag dra åt helvete. Han hade tvättat och polerat sin bil en hel dag, skulle han då inte få ta bilder på sin egen bil? Jag förklarade att jag bara ville komma i väg och köra, då bad han mig dra åt helvete en gång till. Och då blev jag irriterad, säger Roland Halvardsson, och tilläger att hela konversationen finns inspelad.

Det enda han och Magnus Gustafsson verkar vara överens om är att det antagligen måste till en rättegång för att avgöra deras mellanhavanden.

Roland Halvardsson har nu fått ett nytt jobb.
– Jag kör åt Trans Cargo, och trivs för jävla bra!
– Det är inga problem med alkolåset, de är införstådda med villkoren och allt fungerar som det ska. Det är ordning och reda. Lön på bestämda tider och riktiga traktamenten, säger han.

Om artikeln

Publicerad: 2014-01-10 14:20
Kategori: Nyheter
Taggar: Konflikt M. G-son Transport AB Roland Halvardsson