DEN OLAGLIGA CABOTAGETRAFIKEN
Fotograf: Girteka

100 000 norska kronor i böter för olaglig cabotagetrafik

I Norge har utländska transportörer som kör olaglig cabotagetrafik på sista tiden fått det hett om öronen. Två ekipage från det litauiska transportföretaget Girteka, stoppades förra tisdagen misstänkta för olaga cabotage. Det ena i Voss, det andra i Lærdal.
Nu har den litauiske transportören fått böter på 100 000 norska kronor för den transport som blev stoppad i Voss. Den andra är fortfarande under utredning.

I skrivande stund står det aktuella fordonet fortfarande kvar i Voss. Där blir den kvar tills böterna har betalats och enligt polisinspektör Jostein Pedersen hos polisen i Voss, verkar det som att Girteka vill göra rätt för sig.
– Mitt intryck är att de accepterar böterna och löser ut bilen, säger han till tidningen Proffs kollegor i Norge, tungt.no.

Anledningen till de i cabotagesammanhang höga böterna, kan antas vara att det handlar om två bilar från samma företag och att de dessutom i somras blev föremål för en liknande händelse.

De höga böterna som nu har dömts ut i Norge får förhoppningsvis även våra svenska myndigheter att förstå allvaret med olagliga transporter, hur det skadar den inhemska transportbranschen. Det är åtminstone en still bön från branschen att så blir fallet. Norge har hur som helst satt ribban för vad det bör kosta att inte driva seriösa transportverksamheter.

Ekipaget som stoppades i Voss var lastat med fisk från Vestlandet och hade kört fyra olagliga resor i Norge innan det stoppades av Statens Vegvesen för kontroll. De första uppgifterna som rapporterades i fallet Girteka gjorde gällande att det var Coop Norge som stod som avsändare. Senare konstaterades det att båda ekipagen var lastade med fisk. Ett av ekipagen hade däremot tidigare under sin resa i Norge transporterat varor för Coop.

Coop Norge erkänner att de har ett avtal med Girteka, men att detta endast gäller för import, inte för inrikestransporter i Norge.
– Vi har heller ingen information om att Girteka skulle vara någon fast transportör för några av våra norska partners, säger presschef Kristin Paus, Coop Norge.

Men Kristin Paus uttalande till trots, nämns matjättens namn ofta i samband med just transportföretaget Girteka. Senast för ett par veckor sedan när en lastbil, med sommardäck, körde av vägen för att sedan blev stående i diket i flera dagar.

Det förvånar hela branschen, inte minst fackpressen, att ett stort och välkänt företag som Coop Norge, använder en transportör som uppenbarligen spelar rysk roulett med trafikanternas liv och hälsa.

Fotnot
Vad gäller det andra ekipaget från Girteka, som i tisdags stoppades i Laerdal, har polisen ännu inte blivit klar med sin utredning.

Om artikeln

Publicerad: 2011-12-23 09:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Coop Girteka Norge Olagligt cabotage