Ledare

MÅNADENS LEDARE

Kalla det vad som helst – bara det kostar

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Och på nyårsdagen är allt precis som förr…

Vi har bytt almanacka. Kastat bort 2016 års kalender och spikat upp en ny samt bläddrat fram den första månaden för 2017.
Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.

Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Månadens Ledare:

Gemenskapstillståndet måste dras in för fuskarna

I det här numret, årets sista, kan du bland annat läsa om färdskrivarfusket. En brottslig verksamhet där buset blir allt skickligare på att dölja spåren efter sina ingrepp i den tekniska utrustningen. Polisens försök att hålla jämna steg med de kriminella har på några håll i landet visat sig fungera, men som vi alla känner till så blir trafikpoliserna allt färre vilket så klart ger större utrymme för de mindre nogräknade att härja fritt.

Lägg ner skitsnacket – det handlar inte alls om att rädda miljön!

Det är spänning i luften för tillfället, för att inleda lite ?ordvitsigt?. Mycket handlar idag om eldrivna fordon. För lastbilsbranschens del, följer vi med intresse projektet på E16 vid Sandviken. Ett projekt som du kan läsa om på annan plats i den här tidningen. Projektgruppen säger att det blir väldigt mycket billigare att driva lastbilar med elektricitet än med diesel.
Men skulle du våga satsa på en eldriven lastbil, förutsatt att infrastrukturen fanns (så klart)?

Staten och näringslivet möter behoven på olika sätt

Nu börjar semesterperioden för många av landets arbetare. Självklart måste vi få lov att unna oss några veckors ledighet, för att ?ladda batterierna?.
Men vissa samhällsfunktioner kan knappast ställas på sparlåga. Till exempel ökar behovet av vissa tjänster och produkter under sommarmånaderna, vilket så klart blir påtagligt för alla yrkeschaufförer. Givetvis minskar även transportbehovet på många håll, då tillverkningsindustrin drar ner tempot.