MÅNADENS LEDARE

Det kan bli kallt i stugorna när de elektriska lastbilarna rullar ut

I det här numret har vi lagt lite extra energi på artiklar om just energi. Du kommer att kunna läsa en hel del om elektrifiering av vägtransporter. Inte alls mycket om tekniken i lastbilarna, det hoppar vi över den här gången.
Istället har vi försökt att reda ut begreppen vad gäller själva el-infrastrukturen och energiförsörjningen. Klarar elinstallationen i din fastighet av att försörja lastbilens batteriladdare med ström? Och kommer den svenska elproduktionen att räcka till?
Artiklarna har vi planerat och jobbat med under en längre tid. Och just nu är ämnet hetare än någonsin.



När en debatt handlar om miljö är det få som vågar ifrågasätta källinformationen. Riktiga experter och självutnämnda dylika drabbar inte sällan samman på olika sociala plattformar. Ibland (ofta) förvånas jag över den okunskap som råder. Mest reagerar jag när ”riktiga” experter pratar i nattmössan. För min egen del blir det mest uppenbart när det handlar om elektrifieringen av såväl vägtransporter som stora energiförbrukande industrier.

Hur kan jag då veta att det som sägs är fel? När jag gick på gymnasiet lärde jag mig grunderna i ellära – och det räcker faktiskt en bra bit för att ha en uppfattning om när varningslamporna borde börja blinka.
Det sagt utan att jag titulerar mig ”expert”. Men grundläggande kunskaper ska inte förringas – oavsett ämnesområde.

Vi ska som sagt fokusera på elektricitet i det här numret. Vi berättar inledningsvis kortfattat om våra svenska lastbilstillverkares produktutbud vad gäller just elektriska lastbilar, för att sedan titta lite på vad som krävs av elinstallationen i den egna fastigheten.

E.ON har hjälpt oss att reda ut begreppen i det fallet.

Vi har även pratat med Ulf Moberg som är teknisk direktör på Svenska Kraftnät, myndigheten som har ett gigantiskt arbete framför sig om/när elektriska lastbilar rullar ut i en större omfattning.


Mobergs avslutande kommentar
är dessutom något som fler borde anamma. Han säger nämligen att myndigheten måste ”tänka till”. Att ”tänka till” är sannolikt ett måste för att ta oss ur den ”el-psykos” som världen tycks ha hamnat i, där ”elektrifiering” har blivit ett mantra som hörs i snart sagt alla miljösammanhang.

Att peka på elektricitet som lösningen som ska rädda planeten från undergång är troligtvis det enklaste rent teoretiskt. Däremot är det föga genomförbart i praktiken – om det sker i en allt för snabb takt. Det blir tydligt när jag pratar med Ulf Moberg.

Riskerna med en allt för snabb elektrifiering är flera. En fara är att det inte alls blir miljövänligt, snarare tvärtom, när vi tvingas importera el från kolkraftverk utomlands. En annan fara är att det helt enkelt blir både mörkt och kallt i din bostad när Svenska Kraftnät tvingas stänga av elöverföringen till hela regioner för att systemet inte ska kollapsa.

Kanske tänker du att vi kan importera miljövänlig el istället för kolkraft? Problemet med det resonemanget är (bland annat) att det inte finns hur mycket miljövänlig el som helst att tillgå. Och det är ju faktiskt inte endast här i Sverige som ”el-psykosen” har slagit till med full kraft.

Nu blev det kanske lite väl mycket domedagsstämning i den här ledaren. Det var absolut inte meningen. Tanken med dessa ord – och med artiklarna på temat – är att se med nyktra ögon på den viktiga miljödebatten.
Elektricitet kan vara ren och därmed bra för miljön. Men då måste vi göra som Ulf Moberg – ”tänka till”!

Välkommen till ett (bokstavligt talat) laddat nummer av Sveriges bästa lastbilstidning! Har du ingen prenumeration så skaffar du den enkelt här!

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-26 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: Elektrifiering Elproduktion Eon Ledare Miljö Svenska Kraftnät