Åsikter

DEBATTARTIKEL

Vem skriver på ett transportavtal där priset ökar med 600 % när det är vindstilla?

På måndagen röstade riksdagen återigen in Magdalena Andersson som statsminister och socialdemokraterna sitter sannolikt på makten fram till valdagen. Magdalena Andersson må vara ny på posten som statsminister, men hon har högst påtagligt varit med och format den tidigare regeringens politik. En politik som för de flesta av landets medborgare är ytterst plågsam ur ett ekonomiskt perspektiv. Samma dag som riksdagen röstade för Magdalena Andersson, förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh.
Samma dag ligger bränslepriserna vid pump på 17,29 för bensin och 18,97 för diesel.
DEBATTARTIKEL
Fotot är taget i ett annat sammanhang. Foto: Göran Rosengren

Fordon konfiskeras vid fortkörning förbi danska vägarbeten – men i Sverige…

Tankesmedjantrafik menar att Nollvisionen innebär ett bra mål. Men de ställer sig frågan hur seriöst den samlade trafiksäkerhetsexpertisen på Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen samt juridiken arbetar mot målet.
Stefan Nilsson, redaktör på Tankesmedjantrafik, tar ett exempel: Den som kör förbi ett 50-skyltat vägarbete i Danmark i en hastighet över 100 km/t får bilen konfiskerad och rejäla böter. I Sverige händer ingenting trots larm från personal som arbetar längs våra vägar. Juridiken gör det omöjligt både att lagföra det som hastighetsbrott och som vårdslöshet i trafik.
Läs hans debattartikel:
INSÄNDARE

Bensin, diesel, gas, etanol eller el? ”Tänk om – tänk rätt”

Hur ska man egentligen göra i framtiden? Den frågan ställer sig insändarskribenten Tobias som reflekterar över hur svårt och dyrt det kan vara att försöka ”vara snäll mot miljön”. Att folk väljer att köra sina fordon på det billigaste alternativet är enkel matematik. En betydligt svårare ekvation blir det när allt fler fordon (och industrier) elektrifieras. Till exempel är elbrist och skenande elpriser ett bekymmer, menar Tobias.
Läs hans insändare:
DEBATTARTIKEL

Rolig pryl – men tråkig utan batterier

Att ha ett fast datum för när fossila drivmedel ska ”tas ur tiden” är ju självklart en början på att rädda jorden från undergång. Men det känns lite som att som husägare "tala om för taket" att det inte får lov att läcka – utan att först handgripligen, med hammare, spik, såg och ny takpapp se till så att det är tätt. Underförstått, jag har alltså inte löst problemet genom att prata.
Låt mig berätta om en grej som hände mig, eller kanske främst mitt barn, och som jag hoppas ska väcka tankar.
DEBATTARTIKEL

Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”

Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.