I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Foto: Scan

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.


Martin Smedjeback berättar att djurrättsnätverket har fått ta emot dödshot, inte sällan från chaufförer, i samband med sina aktioner i landet. Foto: Martin Stenmark 

I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad, arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Vad vill ni uppnå med era punktblockader utanför slakterierna, frågar vi Martin Smedjeback från Tomma burar?
- Vi vill belysa det orättfärdiga i att döda djur när vi inte behöver det, säger han.

När vi frågar varför de riktar in aktiviteterna på chaufförerna och åkerierna som kör djuren och som direkt drabbas av aktionen, svarar han att han vill poängtera att de inte har något emot vare sig förarna, åkerierna eller någon individ som arbetar med det här. Varför går ni då inte på uppfödarna istället?
- Det gör vi också i samband med exempelvis djurfritagningar som vi mest arbetar med, säger han. Vid fritagningar släpps djuren inte lösa i naturen utan förs till en förberedd plats där de tas omhand och att släppa ut djur ur lastbilar är inget vi har en tanke på att göra.

Martin understryker att det är slakterierna som står i fokus och de vill stoppa djuren innan de kommer in då det är svårt att ta sig in på området. Att djurens lidande förlängs när de får stå längre i fordonen under aktioner är en vanlig fråga de får, men han menar att man missar poängen med den frågan.
- Den stunden vägs upp av att vi vill motverka att de transporteras långa sträckor för att sedan dödas, säger han.

När vi frågar om han känner till den genomsnittliga tiden svenska slaktdjur tillbringar i transporterna till slakterierna, känner han inte till den siffran, men hänvisar till en lag om en åttatimmarsgräns. Vad vill du säga till irriterade chaufförer och åkare som får stå och vänta ut era aktioner?
- Vi vill inte dem något ont och är inte där för att göra deras liv besvärligt, säger han. Vi vill gärna ha en fredlig dialog även med dem.

Han önskar transportörerna kan se det ur deras perspektiv, att man gör det för djurens skull.

I samband med en aktion i Linköping tidigare i år, fick man motta hundratals dödshot via sociala media varav många kom från förare, berättar Martin som upplever det både obehagligt och personligt när han läser kommentarer där det uppmanas att man ska köra över dem med lastbilarna. Varför tror du de blir så arga trots att ni inte riktar er mot dem?
- En bra fråga. Kanske är de inte vana vid att någon utgör ett hinder för dem i deras vardag, funderar han. Det kan ju också vara att köttnormen är så stark i samhället och därmed inte tål att ifrågasättas.

Oavsett vilka skäl som anges, tycker han inte det får motivera att man önskar livet av någon på det sätt som görs på sociala media. Avslutningsvis frågar vi om det ändå inte finns gårdar där djuren har det bra och att det då skulle rättfärdiga att man äter kött.
- Så länge vi ser på djuren som mat, kommer de att fara illa, sammanfattar Martin Smedjeback.

Vi kontaktar åkerier som påverkats av aktiviteterna, men våra frågor hänvisas till Scan där Magnus Lindholm är operativ direktör. När vi frågar om det finns restriktioner för om och vad åkerierna får uttala sig om till media, säger han att åkerierna omfattas av yttrandefriheten. Han upplever än så länge inte heller några problem med aktivisterna och driften har ännu inte störts.
- Vi värnar om yttrandefriheten, säger han. Så länge deras aktioner inte påverkar våra anställdas eller annan säkerhet och de inte tar sig in på området, har vi inga synpunkter.

När polis kallas till platsen, är det oftast det externa vaktbolaget som har agerat, säger han. Enligt Martin Smedjeback kan han inte dra sig till minnes att någon representant från slakterierna kommit ut och talat med dem under pågående aktion. Varför görs inte det?
- Vi för dialog med olika djurrättsorganisationer. Att ta en diskussion ute på gatan är inte rätt arena. Vi gör det istället under ordnade förhållanden i samband med möten, avrundar Magnus Lindholm på Scan.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 December 2017, kl 15:57
Kategori: Nyhet
Taggar: Djurrättsaktivister, Kristianstad, Scan, Tomma burar

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Snaran dras åt runt brevlådeföretagen

Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet – och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.

Volvon häver sladden innan du märkt av den

Högre trafiksäkerhet och en ännu bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet när Volvo Lastvagnar nu introducerar nya förarstödssystem baserade på Volvo Dynamic Steering – en prisbelönt innovation som förenklat styrningen av lastbilar i det tunga segmentet.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant