I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Foto: Scan

Aktivister stoppade djurtransporter

”Får ta emot dödshot av chaufförer”

Ännu en gång var det dags för djurrättskämpar att protestera utanför ett slakteri. Denna gång i Kristianstad. De möts av aggressiva kommentarer och dödshot i sociala media och pekar på att dessa inte sällan kommer från chaufförer och åkare.


Martin Smedjeback berättar att djurrättsnätverket har fått ta emot dödshot, inte sällan från chaufförer, i samband med sina aktioner i landet. Foto: Martin Stenmark 

I måndags genomfördes en aktion utanför Scans slakteri i Kristianstad, arrangerat av djurrättsnätverket Tomma burar. Vad vill ni uppnå med era punktblockader utanför slakterierna, frågar vi Martin Smedjeback från Tomma burar?
- Vi vill belysa det orättfärdiga i att döda djur när vi inte behöver det, säger han.

När vi frågar varför de riktar in aktiviteterna på chaufförerna och åkerierna som kör djuren och som direkt drabbas av aktionen, svarar han att han vill poängtera att de inte har något emot vare sig förarna, åkerierna eller någon individ som arbetar med det här. Varför går ni då inte på uppfödarna istället?
- Det gör vi också i samband med exempelvis djurfritagningar som vi mest arbetar med, säger han. Vid fritagningar släpps djuren inte lösa i naturen utan förs till en förberedd plats där de tas omhand och att släppa ut djur ur lastbilar är inget vi har en tanke på att göra.

Martin understryker att det är slakterierna som står i fokus och de vill stoppa djuren innan de kommer in då det är svårt att ta sig in på området. Att djurens lidande förlängs när de får stå längre i fordonen under aktioner är en vanlig fråga de får, men han menar att man missar poängen med den frågan.
- Den stunden vägs upp av att vi vill motverka att de transporteras långa sträckor för att sedan dödas, säger han.

När vi frågar om han känner till den genomsnittliga tiden svenska slaktdjur tillbringar i transporterna till slakterierna, känner han inte till den siffran, men hänvisar till en lag om en åttatimmarsgräns. Vad vill du säga till irriterade chaufförer och åkare som får stå och vänta ut era aktioner?
- Vi vill inte dem något ont och är inte där för att göra deras liv besvärligt, säger han. Vi vill gärna ha en fredlig dialog även med dem.

Han önskar transportörerna kan se det ur deras perspektiv, att man gör det för djurens skull.

I samband med en aktion i Linköping tidigare i år, fick man motta hundratals dödshot via sociala media varav många kom från förare, berättar Martin som upplever det både obehagligt och personligt när han läser kommentarer där det uppmanas att man ska köra över dem med lastbilarna. Varför tror du de blir så arga trots att ni inte riktar er mot dem?
- En bra fråga. Kanske är de inte vana vid att någon utgör ett hinder för dem i deras vardag, funderar han. Det kan ju också vara att köttnormen är så stark i samhället och därmed inte tål att ifrågasättas.

Oavsett vilka skäl som anges, tycker han inte det får motivera att man önskar livet av någon på det sätt som görs på sociala media. Avslutningsvis frågar vi om det ändå inte finns gårdar där djuren har det bra och att det då skulle rättfärdiga att man äter kött.
- Så länge vi ser på djuren som mat, kommer de att fara illa, sammanfattar Martin Smedjeback.

Vi kontaktar åkerier som påverkats av aktiviteterna, men våra frågor hänvisas till Scan där Magnus Lindholm är operativ direktör. När vi frågar om det finns restriktioner för om och vad åkerierna får uttala sig om till media, säger han att åkerierna omfattas av yttrandefriheten. Han upplever än så länge inte heller några problem med aktivisterna och driften har ännu inte störts.
- Vi värnar om yttrandefriheten, säger han. Så länge deras aktioner inte påverkar våra anställdas eller annan säkerhet och de inte tar sig in på området, har vi inga synpunkter.

När polis kallas till platsen, är det oftast det externa vaktbolaget som har agerat, säger han. Enligt Martin Smedjeback kan han inte dra sig till minnes att någon representant från slakterierna kommit ut och talat med dem under pågående aktion. Varför görs inte det?
- Vi för dialog med olika djurrättsorganisationer. Att ta en diskussion ute på gatan är inte rätt arena. Vi gör det istället under ordnade förhållanden i samband med möten, avrundar Magnus Lindholm på Scan.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 December 2017, kl 15:57
Kategori: Nyhet
Taggar: Djurrättsaktivister, Kristianstad, Scan, Tomma burar

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant