Volvo Viking 1963 med enaxlad kärra rullar in på Volvos Museum. Bil och släp har hängt ihop sedan båda fordonen var nya.Fotograf: S-E Lindstrand

Cirkeln sluts när Viking hittar hem

Tisdagen den 6 december rullade ett 53 år gammalt veteranekipage fram till Volvos museum i Arendal på Hisingen.
Det handlar om en Volvo Viking 1963 med enaxlad kärra. Intressant är att bil och släp har hängt ihop sedan båda fordonen var nya.

Bilen rattades av Magnus Johnsson som hade kört upp samma morgon från Skåne. Magnus är försäljningschef vid Volvo Truck Center i Malmö/Helsingborg, det som tidigare hette Bildeve.

Ulf Jönsson, som basar för Börje Jönssons Åkeri i Helsingborg, har svarat för den genomgripande renoveringen. Denna ägde rum under åren 2009 – 2012. Ekipaget ägdes ursprungligen av Harry Nilsson i skånska Västra Karaby mellan Dösjebro och Kävlinge. Vikingen användes i Harrys grönsaksodling fram till en bit in på 1970-talet. Bilen gick främst i regional trafik med Malmö som slutmål.

År 2004 ropade Ulf Jönsson in bilen vid en dödsboauktion efter Harry Nilsson. Bilen hade då 19 000 mil på mätaren. Utgångsläget för renoveringen var förhållandevis bra, dock var nosen intryckt och motorn i behov av reparation.

När bilen var färdigrenoverad köpte Christer Ohlsson den av Ulf Jönsson. Christer är affärsidkare och entreprenör i Landskrona och sysslar bland annat med återvinning och sophantering. Christer har sedan deltagit ett par gånger i Pärlrallyt med bil och släp.

Ekipaget har varit utförligt presenterat i tidningen Klassiska Lastbilar nummer 2-2014.
– När tanken kläcktes att denna mycket väl bevarade 53 år gamla lastbil borde hamna på Volvos museum så samtyckte Christer till att sälja, säger Sören Nyeboe som är chef för museet.

Transaktionen finansierades av olika intressenter inom Volvo. Det blir den första bil- och släpkombinationen inne på museet, redan det en publikattraktion.

Volvo Viking började tillverkas 1954 och hängde med ända fram till 1965 då Volvo System 8 kom (Läs mer i Proffs nr 5-2015). Vikingens snarlika efterföljare döptes då till N86 där N stod för ”normalbyggd”, det vill säga en bil med motorhuv/nos.

 

Fordonsdata


Fabrikat/modell:
Volvo Viking, 1963 L48507 4×2
Motor:
Sexcylindrig TD67 diesel med turbo
Effekt: 150 hk (110 kW)
Växellåda: 5+5 växlar, Norrlandsväxel i differentialen
Hytt: Nyström för två personer
Längd: 8,15 meter
Bredd: 2,47 meter
Tjänstevikt: 5 940 kg
Totalvikt: 12 700 kg
Maxlast: 6 760 kg
Övrigt: Sidoblinkers ovanför backspeglarna 

Kärra (jigg)

Fabrikat/modell: Rydh E1940, 1962
Ant axlar: 1
Tjänstevikt: 2 250 kg
Totalvikt: 10 000 kg
Maxlast: 7 750 kg

Om artikeln

Publicerad: 2016-12-07 15:09
Kategori: Nyheter
Taggar: