KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

Transportstyrelsens förre generaldirektör ett ”bondeoffer”?

Tiden står som bekant aldrig still. Inte heller i rättsliga sammanhang. När jag skriver denna krönika (den 23 juli) känner vi till skandalen som lett till att Transportstyrelsens förre generaldirektör fullständigt ofattbart bidragit till att skapa en helt onödig och omfattande säkerhetsrisk för vårt land. Hon har åstadkommit att Transportstyrelsens datadrift lagts över på obehöriga och således ej säkerhetskontrollerade datatekniker vid företaget IBM i Tjeckien.

IT-teknikerna i Tjeckien har därigenom fått full tillgång till extremt känsliga databaser hos Transportstyrelsen, vilka kunnat kopieras. Konsekvenserna bland annat för svenska befattningshavare inom Försvarsmakten och inom Polisen med känsliga agentfunktioner har kunnat bli förödande och kan väl högst troligt alltjämt bli än mer så. De möjliga fulla följdverkningarna är svårbedömda och ger anledning till att känna stark oro.

I skrivande stund vet vi att den ansvariga förre generaldirektören för Transportstyrelsen har avskedats och också bötfällts genom att hon godtagit och skrivit under ett strafföreläggande för de lagöverträdelser hon gjort sig skyldig till. Straffet för henne har inskränkt sig till ett tycker jag i sammanhanget alldeles för blygsamt bötesbelopp. Vi vet också att regeringen rumsterat om vad gäller Transportstyrelsens styrelseledamöter.

En naturlig fråga i sammanhanget är: var det rätt att bara den förra generaldirektören har drabbats av ett straffrättsligt ansvar?

Men mer vet alltså inte jag om de fulla konsekvenserna av hela skandalen. Sannolikt är generaldirektören bara ett bondeoffer. Även politiskt rullar affären på. Du som läser min krönika kan säkert bekräfta detta när fler fakta fallit på plats, innan denna krönika lämnat trycket. En i modern tid jättestor säkerhetsskandal bromsas nämligen inte upp så lätt. Så heller ej denna IT-skandal inom Transportstyrelsen. Den kommer att rulla på – var så säker – lång tid efter det att jag satt punkt för denna krönika.

Rättsliga bedömningar kan vara betydligt enklare att göra än den som gäller Transportstyrelsens förra generaldirektör. Men bara för att en rättslig fråga är enklare behöver den ingalunda vara glasklar. Det fick en 28-årig man erfara när han i mars 2015 stoppades av polisen på en gata i Borås och befanns ha en ganska stor kniv i jackfickan. En kniv får man ju inte utan godtagbart skäl bära på allmän plats. Han gjorde emellertid gällande att han av misstag när han lämnat en fest tidigare på kvällen råkat ta en annan persons jacka och därför inte kände till att han bar på en kniv på allmän plats.

Tingsrätten godtog hans invändning och friade honom. Men åklagaren överklagade och i hovrätten för Västra Sverige gick det sämre för den tilltalade. Hovrätten dömde nämligen honom eftersom hovrätten ansåg det osannolikt att han inte skulle ha märkt att han bar på en tämligen stor kniv i jackan. Han dömdes till 50 dagsböter för brott mot knivlagen.

Transportstyrelsens förra generaldirektör lagfördes genom ett godkänt strafföreläggande för vårdslöshet med hemlig uppgift och fick 70 dagsböter.

Jämför gärna och ställ dig frågan om inte Transportstyrelsens tidigare chef kom alltför lindrigt undan.

Nå, var knivfallet ett glasklart avgörande? Nej, uppenbarligen inte redan därigenom att utgången blev helt olika i tingsrätt och hovrätt.

Den så kallade rättvisan behöver inte alltid vara alldeles rättvis.

Och allt handlar inte om straffrätt heller. 

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: Fredag 11 Augusti 2017, kl 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Alhem, IT-skandal, Rättsfall, Transportstyrelsen

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Skärpta straff för spritsmugglare i buss

Den 27 november 2017 döms 18 personer för inblandning i en smugglingshärva rörande smuggelresor med buss till norra Tyskland. Resorna har anknytning till bussföretaget Trba Mont AB, som försattes i konkurs i augusti förra året. Domarna överklagas till hovrätten och idag fick flera av de dömda skärpta fängelsestraff medan andra fick sina tingsrättsdomar bekräftade.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Snaran dras åt runt brevlådeföretagen

Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet – och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.

Volvon häver sladden innan du märkt av den

Högre trafiksäkerhet och en ännu bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet när Volvo Lastvagnar nu introducerar nya förarstödssystem baserade på Volvo Dynamic Steering – en prisbelönt innovation som förenklat styrningen av lastbilar i det tunga segmentet.

Sven-Erik Alhem

Sven-Erik Alhem

Efter att ha lämnat min tidigare tjänst som överåklagare senast i Malmö och tidigare i Stockholm arbetar jag nu i mitt företag Sven-Erik Alhem AB som konsult och rättskommentator åt media. Jag är också föreläsare, moderator samt oberoende granskare av rättsfall. Det kan nämnas att jag följt Arbogamålet, Rödebymålet och flera andra uppmärksammade rättsfall. Jag har löpande kommenterat mängder av rättsfall. Erfarenheterna från nära 40 års arbete inom rättsväsendet är väsentliga för min nya verksamhet.

 

Tidningen Proffs
Stäng

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant