Nattleveranser ska minska trängseln i Stockholm Den 31 december 2024 införs miljözon klass 3 i ett område i Stockholms city. Nu slopar staden förbudet mot nattleveranser i området.
Nu är det klart: Stockholm inför miljözon klass 3 Stockholm röstar ja till att införa miljözon klass 3 i en del av City. Miljöpartiet i Stockholms stad skriver i ett pressmeddelande att ”beslutet välkomnas av borgmästarna i Paris, Milano och Köpenhamn”.
Ny motortrafikled i Stockholm strider mot klimatlagen Att tillåta en ny motortrafikled vid Södertörn i Stockholm strider mot klimatlagen. Det menar Naturskyddsföreningen som nu begär rättsprövning av regeringens besked att tillåta bygget. Enligt föreningen måste vägen dessutom förbjudas enligt miljöbalken. Anledningen är att den kommer att leda till ökad klimatpåverkan.
EU ger grönt ljus till ny miljözon i Stockholm EU-kommissionen ger grönt ljus till Stockholms nya miljözon. Från och med 31 december 2024 portas renodlade bensin- och dieselbilar från en del av City. Syftet är att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten. Det skriver Miljöpartiet Stockholms Stad i ett pressmeddelande.
Ny undersökning: ”Stockholmare positiva till ny miljözon” Enligt en ny undersökning som har genomförts av Origo Group, på uppdrag av Stockholms stad, bedömer en majoritet av stockholmarna att de kommer att påverkas positivt av förbudet mot bensin- och dieselbilar i en del av city. Det skriver Miljöpartiet Stockholms stad i ett pressmeddelande.
EU granskar Stockholms miljözon Stockholms stad har beslutat att bensin- och dieselbilar ska förbjudas i en del av city. Syftet är att komma till rätta med den dåliga luftkvaliteten. Nu står det klart att EU-kommissionen vill granska beslutet.
Best Transport flyttar in i jätteterminal i Stockholm Last mile-transportören Best Transport förstärker nu sin närvaro i Stockholm genom att flytta till en ny stor terminal i Vårby. Den strategiska satsningen innebär en betydande expansion av terminalytan i södra Stockholm till imponerande 9 400 kvadratmeter och är en central del av företagets tillväxtstrategi.
Miljözon klass 3 införs i Stockholms city – ”politisk klåfingrighet” Stockholm inför miljözon klass 3 i ett område i City. Det betyder att renodlade bensin- och dieselbilar portas i en del av innerstan. Syftet är att komma till bukt med den dåliga luftkvaliteten. Såväl Sveriges Åkeriföretag som Transportföretagen är däremot kritiska till trafikregleringen. Transportföretagen kallar regleringen för "politisk klåfingrighet".
Svevia lägger 70 000 ton asfalt i Stockholm – på natten Under sommaren ska Svevia utföra beläggningsarbeten på flera vägsträckor inom Stockholms län. För att minimera trafikstörningarna kommer arbetet i huvudsak att utföras nattetid. Uppdraget är värt cirka 101 miljoner kronor.
Majoritet emot miljözoner för personbilar i Stockholm En klar majoritet av stockholmarna, 56 procent, är negativa till förslaget att förbjuda bensin- och dieselbilar i vissa delar av staden 2026, medan 35 procent är positiva. Det visar resultatet av en Demoskop-undersökning som Riksförbundet M Sverige beställt. Samtidigt anser 76 procent att luften i Stockholm är bra eller mycket bra. M Sverige vill i stället för nya miljözoner se förbud av matleveranser på tvåtaktsmoped och tidigare sandsopning för att sänka partikelhalterna.