Speciell dag med orange ljus och fruktkorg Det blev en lite speciell dag vid Romslo kontrollstation i Norge nära Bergen. Orange ljus och en fruktkorg resulterade i körförbud.
Tvärstopp för körning utan hjul Visst märkte chauffören att en hjulet på släpet var på väg att lossna så han stannade och skruvade av hjulet och fortsatte sedan att köra med det fullastade släpet.
Nya regler i Norge ger klirr i statskassan Statens Vegvesen har sedan 1 mars i år fått nya möjligheter att utdöma viten för vissa trafikförseelser på plats. Nu har Statens Vegvesen utvärderat de första dagarna av de nya reglernas ikraftträdande.
Svindyrt för svenskar på Svinesundsbron Två svenska chaufförer och deras åkerier fick punga med närmare 150 000 norska kronor när de skulle till Norge via Svinesund, detta enligt norska Statens vegvesen, men de var långt ifrån ensamma om att bidra till den norska statskassan.
Tungt körförbud för svenskt ekipage i Norge När Statens vegvesen den 7 september utförde kontroller i Kongsvinger, togs ett antal ekipage ut för en utvidgad kontroll. Ett av ekipagen visar tydligt hur viktigt det är med fordonskontroller utmed vägarna.
SVV: Vad krävs för att det ska satsas på lastbilsparkeringar i Osloområdet? Bristen på lastbilsparkeringar är kritisk i många länder, så även i Norge och då inte minst i Osloområdet, men intresset för att tillhandahålla sådana parkeringar är ytterst litet. Statens vegvesen (SVV) frågar sig vad som ska till för att ändra på detta.
Norsk cabotagedom mot litauiska Girmeta Tungt.no berättar att Girmeta, som är ett dotterbolag till Girteka Logistics, dömts att betala ett sammanlagt belopp på 450 000 norska kronor (cirka 437 271 svenska kronor) för att vid 19 tillfällen har kört otillåtet cabotage.
Efter sex år – ärendet mot Lars Prim läggs ner Under en kort tid stoppas flera ekipage både i Norge och Sverige tillhörandes lettiska Lars Prim. I fordonen påträffas manipulationsutrustning. I Sverige inleds en förundersökning som tar lång tid. Stämningsansökan lämnas inte in förrän 2020 och delgivningen kantas av tidskonsumerande problem. Den 31 mars i år läggs ärendet ner.
Jim Klungnes, YTF: ”Det nya är att hämta förare från länder utanför EU” Utländska förare ska ha norsk minimilön när de kör cabotagetransporter inne i Norge, men så ser verkligheten långt ifrån ut. Yrkestrafikkforbundets, YTF, gränsundersökningar sätter fingret på lönedumpningen som konkurrerar ut seriösa åkerier. Förarna kommer från länder allt längre österut, även Asien och så kan kapplöpningen mot botten fortsätta.
Norsk lagändring kan leda till mer jämlik konkurrens på vägarna Igår gjorde norska Stortinget en lagändring som kan leda till mer jämlika konkurrensvillkor inom transportbranschen.