ECR: Obligatoriska enhetliga hälsokontroller onödiga I gårdagens omröstning om EU-körkort tog ECR-gruppen tydlig ställning mot obligatoriska, enhetliga hälsokontroller.
Regeringen förslår förändrad eurovignette Transportföretagen skriver att regeringen föreslår att eurovignetten ska differentieras även utifrån koldioxidutsläppsklass. Från och med 2027 ska även fordon under 12 ton betala eurovignett.
Sverige i botten när det gäller miljökrav vid besiktning En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.
Påverkas du av EU:s nya utsläppshandelssystem? Transportföretagen förklarar om EU:s nya utsläppshandelssystem efter att EU inom ramen för klimatpaketet Fit for 55 enats om att införa ett nytt utsläppshandelssystem för byggnads- och vägtransportsektorerna - ETS 2. Har din verksamhet eget dieselupplag och deklarerar punktskatt för drivmedlet, då är ni verksamhetsutövare och som sådan måste man från och med den 1 januari 2025 inneha ett tillstånd för utsläpp av växthusgaser samt övervaka och rapportera utsläpp från sina bränslen.
EU röstar för EU-omfattande diskvalifikation för allvarliga trafikförseelser EU-parlamentet har godkänt en åtgärd för att säkerställa att diskvalifikationer för allvarliga trafikförseelser som utfärdats i ett EU-land, erkänns och verkställs i hela EU. Ledamöterna har också ställt sig bakom en utvidgning av listan över allvarliga trafikförseelser.
EU-förslag om skärpning av utbildningskraven för vägkontrollanter Kraven blir fler och tuffare och kan riskera att de redan få som söker sig till yrket, blir ännu färre – och hur kommer de redan befintliga kontrollanterna klara att leva upp till de tuffare kraven. ”Går alla dessa krav igenom får Sverige det tufft när det kommer ställas högre krav på att kontrollanterna ska bli vassare”, säger bilinspektör Roger Ogemar, bilinspektör och tillförordnad gruppchef i Västerås.
Förslag till ändrade EU-regler om avgifter på väg I regeringens proposition föreslås två nya lagar, en lag om infrastrukturavgifter på väg och en lag om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser. Vidare föreslås följdändringar i sex lagar. Med de föreslagna lagarna genomförs de ändringar av det så kallade eurovinjettdirektivet som avser vägtullar i form av infrastrukturavgifter och avgifter för externa kostnader samt indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser.
USA stoppar nya exportlicenser för LNG USA:s president Joe Biden har beslutat att stoppa alla nya exportlicenser av flytande gas, så kallad LNG. Presidenten pekar bland annat på klimatet och det egna landets energisäkerhet. Om beslutet kommer att påverka Sverige som är en del av EU, återstår att se.
Viktig seger i EU för turistbussbranschen Europaparlamentet och ministerrådet har kommit överens om förändrade kör- och vilotidsregler för bussförare som kör beställningstrafik. ”EU:s institutioner erkänner en gång för alla att buss- och lastbilssektorn har olika förutsättningar”, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Ändrade regler för typgodkännande De nya homologeringsreglerna från 2018 har nu börjat implementeras. För att hjälpa påbyggare och vagnparksägare att förstå vad reglerna betyder för deras verksamhet går fordonstillverkaren IVECO ut och informerar om de nyligen införda kraven så att det blir enklare för kunden att navigera i det nya landskapet för fordonshantering.