Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Förarlösa lastbilar blir gradvis verklighet: sedan januari 2022 har MAN Truck & Bus och 11 projektpartners arbetat tillsammans i forsknings- och utvecklingsprojektet ATLAS-L4 (automatiserad transport mellan logistikcenter på motorvägar på nivå 4) för att få ut autonoma lastbilar på vägarna. Foto: MAN.

MAN:s utvecklingsteam för autonom körning ”Årets ingenjörsteam”

Priset ”Årets ingenjörsteam” vid ”ADAS & Autonomous Vehicle International Award” går till MAN Truck & Bus. Juryn bestående av internationellt erkända experter hedrade ett MAN-utvecklingsteam för lanseringen av en datamängd innehållande 747 scener från provkörningar på allmänna vägar.
 Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, tar strid för miljözon klass 3 i Stockholm.  Foto: Alexander Donka.

Stockholm tar strid för nya miljözonen

Länsstyrelsen har sagt nej Stockholms nya miljözon i city. Nu överklagar staden beslutet till Transportstyrelsen. Det innebär att miljözonen skulle kunna öppna till vintern.
Foto: Dahl.

Dahls ruttdistribution till kund och butik nu fossilfri

Varje dag lämnar 40–50 fulla ekipage Dahls centrallager i Bålsta. Godset distribueras därefter via olika spridningspunkter runt om i landet i lokala rutter där upp emot 200 fordon kör i daglig trafik till kund och till Dahl Center. Denna lokala ruttdistribution sker nu helt med förnybara drivmedel.
Foto: Dachser Sweden.

Dachser firar nya filialen i Landskrona

Större ytor, utökat tjänsteerbjudande och moderna lokaler. Det var fullt av branschkollegor och samarbetspartners när Dachser Sweden i veckan invigde sin nya filial i Landskrona.
- Regelverket som finns idag fungerar inte, det måste tajtas till och saker och ting måste gå fortare, säger Erik Alfredsson, vd för Alfredssons Transport. Foto: Alfredssons Transport

Laddstation klar – men elen dröjde månader: ”Fullständigt orimligt”

Your Image Description
Alfredsson Transport i Norrköping har stora ambitioner inom hållbara transporter. Men byråkrati och krångliga regler gör omställningen långsam och dyr. Det tog fem år att få deras nya laddstation för tung trafik på plats.
Genrebild. Foto: Scania, arkiv

Göteborg samlar världens experter på eldrivna transporter

För första gången arrangeras det internationella Electric Vehicle Symposium and Exhibition, EVS 38, i Sverige. Den 15–18 juni samlas flera tusen företagsledare, forskare och beslutsfattare från över 50 länder på Svenska Mässan i Göteborg för att diskutera innovation och framtida lösningar inom elektrifierad mobilitet.
Foto: CTS/Citira.

CTS byter namn till Citira

Förra året gick Colmec, Lapin Kumi och flera lokala däckverkstäder samman för att bilda CTS, en ny grupp inom däckbranschen. I april i år tillkännagav gruppen sin avsikt att förvärva däckkedjan Däckia. Gruppen kommer nu att byta namn till Citira vilket ersätter det tillfälliga namnet CTS. Citira strävar efter att bygga en ledande leverantör av cirkulär däckhantering i norra Europa.
Förvärvet av ATM ska hjälpa OCT att växa som ledande aktör. Foto: OCT.

OCT förvärvar ATM Logistik AB

OCT, Office & Consumer Team, ett företag specialiserat på logistiklösningar och tredjepartslogistik (3PL), har förvärvat ATM Logistik AB. Förvärvet innebär att OCT breddar sitt erbjudande ytterligare med förstärkt kompetens inom bland annat möbelmontage, företagsflytt, bohagsflytt och magasinering.
Foto: Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, arkivbild

Rekordmånga kvinnor väljer fordons- och transportutbildningar

Antalet kvinnor som väljer att studera fordon och transport på Komvux har aldrig varit högre. Nya siffror från Skolverket visar på en tydlig ökning, samtidigt som behovet av utbildad personal i transportsektorn är fortsatt stort.
Första tunga elfordonet med gods att med färja korsa Engelska kanalen mellan Dover och Calais. Foto: Kuehne+Nagel.

Första tunga ellastbilen någonsin på färjan Dover – Calais

Kuehne+Nagel har framgångsrikt transporterat gods från Storbritannien till Frankrike med en Renault Trucks E-Tech T med färja. Den helt eldrivna lastbilen genomförde resan ombord på ett hybridfartyg från P&O Ferries vilket markerar ett stort steg framåt i minskade koldioxidutsläpp från godstransporter.
← Föregående 1 … 30 31 32 33 34 … 1 127 Nästa →
Senaste numret

29 AUGUSTI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Transportstyrelsen: ”Medcura har 30 dagar på sig att ordna upp kreditvärdigheten”
  2. Nya generationen DAF XF utsedd till ”Årets flottlastbil”
  3. Nya krav på vinterdäck kommer tidigt i år
  4. Alarmerande många olyckor i transportbranschen
  5. Så påverkas åkerierna av Schmitz Cargobulls nya miljöstrategi

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.