Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

Skolbussen som återuppstod – nu kan den bli din!

Stefan Karlsson, pensionerad åkare, kände en otrolig glädje när han år 2000 upptäckte sin gamla skolskjutsbuss bakom en lada i Skaratrakten. Han hoppade ur sin lastbil och utbrast, ”Wow, det var ju denna Volvobuss jag och min bror åkte i för 35 år sedan! Den måste jag rädda.” Nu är den till salu!
Volvo testar redan bränslecellselektriska lastbilar där el genereras ombord på lastbilen via bränsleceller. Nu utvecklar Volvo även lastbilar där en traditionell förbränningsmotor kan köras på grön vätgas. Illustration: Volvo Lastvagnar

Lastbilar som drivs med grön vätgas viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp

Volvo Lastvagnar utvecklar lastbilar med förbränningsmotorer som drivs med vätgas. Tester på väg med dessa lastbilar kommer att påbörjas 2026 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av detta årtionde. Lastbilar som drivs med grön vätgas innebär ett viktigt steg mot Volvos mål om nettonollutsläpp och att stötta kunder i att nå sina klimatmål.
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

”Okunskap” blev en dyr historia – i Strängnäs

Your Image Description
Trafikpolisen i Eskilstuna vinkade rutinmässigt in ett trailerekipage för kontroll vid Biskorpskvarn strax söder om Strängnäs. Under färdskrivarkontrollen konstaterades det att fordonet hade framförts i som mest 117 km/tim. Men det fanns även andra brister som gjorde att åkeriet snart fick ta emot ett krav på förskott av sanktionsavgift. En inte helt obetydlig summa.

Här ska miljontals lådor och pallar tvättas – från och med idag

För att möta livsmedelsbranschens ökade efterfrågan på cirkulära lådor och pallar har Svenska Retursystem, SRS, etablerat en ny logistikanläggning i Vaggeryd. Idag invigs anläggningen som möjliggör mer hållbara och effektiva flöden av landets livsmedel.
Volvo On Demand-programmet inleds med Volvo VNR Electric tunga klass 8-modeller. 20 stycken 6x4-dragbilar med sexbatteripaketet och fem stycken 4x2-dragbilar med fyrabatteripaketet. Med laddhastigheten 250 kWh kan 80 procent laddningsgrad uppnås på 90 minuter för sex batterier och 60 minuter för fyra batterier. Foto: VTNA

Volvo USA: ”On Demand” – en paketlösning för elektriskt

Helhetskonceptet ”Volvo on Demand” presenterades under en presskonferens på Advanced Clean Transportation (ACT) Expo i Las Vegas, Nevada.

Nu avslutas elvägsprojektet i Lund

Elvägsprojektet Evolution Road i Lund har resulterat i konkret kunskap och validering av hur elvägar kan bidra i utvecklingen av elektrifierade transporter och minskade klimatutsläpp. Efter fem års tester och demonstration av elväg på allmän väg avslutas därmed Evolution Road, och som en sista del i projektet avinstalleras elvägen. Resultaten kommer Trafikverket till del – för den fortsatta utvecklingen mot framtidens fossilfria transporter.

Tern – ny eldriven lastbil i USA

På mässan Advanced Clean Transportation Expo (ACT) i Las Vegas, Nevada presenterade japanska Hino den helelektriska nosbyggda lastbilen Tern RC8.

Peugeot blev ”Årets Raket” för transportbilar 2024

I Motorbranschens Riksförbunds årliga GA-enkät för 2024 ökade Peugeot mest av alla medverkande bilmärken enligt index och blev Årets Raket för både personbilar och lätta lastbilar.
Foto: Mercedes-Benz AG, genrebild

E.ON och VEHO Trucks ingår partnerskap kring energilösningar

E.ON och generalagenten för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, Veho, har ingått ett samarbetsavtal för att erbjuda energilösningar till bolagets återförsäljare och kunder.
Förutom laddlösningar möjliggör avtalet produkter och tjänster från E.ONs hela portfölj.

Kollektivtrafiken i Sverige snart helt fossilfri

Ny statistik från Svensk Kollektivtrafik visar att 95 procent av kollektivtrafiken med buss körs på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Nu gäller det att öka kollektivtrafikens marknadsandel för att minska transportsektorns klimatutsläppen.
← Föregående 1 … 197 198 199 200 201 … 1 150 Nästa →
Senaste numret

24 OKTOBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Bring möter julruschen med fördubblad kapacitet
  2. Branschen ropar efter folk – men matchningen måste fungera
  3. Karlstads kommun står redo för vintersäsongen
  4. ”Bilisten ska inte straffas för Trafikverkets misslyckanden”
  5. Uttalande med anledning av den tragiska olyckan vid Tekniska Högskolan

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.