Det gäller att hålla tunga rätt i munnen för att få elbilspremie. Det gäller att hålla tunga rätt i munnen för att få elbilspremie.

Elbilspremie – med många villkor

Regeringen berättade nyligen att Sverige som första medlemsstat i EU har fått sin sociala klimatplan godkänd av EU-kommissionen. Den innehåller ett förslag om en elbilspremie som riktas till hushåll med lägre inkomster i glesbygd eller andra områden med dålig tillgång till kollektivtrafik. Och hur ser det ut för tunga fordon?

Det finns emellertid många villkor och siffror att hålla reda på. Detta reder Transportföretagen ut för oss.

När man byter till ett helelektriskt fordon ligger pristaket på 450 000 kronor och villkoret är att du byter från en bil med förbränningsmotor och du får inte redan äga en elbil.

Då blir premien totalt 46 800 kronor som betalas ut löpande med 1 300 kronor per månad i tre år och det gäller både köp och leasing av ny eller begagnad elbil.
Ett annat villkor för att ta del av premien är att ens inkomst inte får överskrida mer än 80 procent av medelinkomst. Det vill säga en inkomst som förväntas motsvara ungefär högst 33 000 kronor i månaden.

Enligt Transportföretagen bedömer regeringen att cirka 800 000 hushåll kan vara berättigade till bonusen där det i dag finns 508 000 bilar med förbränningsmotorer.

Det finns även en högre premienivå, men då får man inte tjäna mer än 50 procent av medelinkomst, det vill säga cirka 21 000 kronor i månaden. Uppfyller hushållet det blir premien 46 800 kronor plus en ytterligare engångsutbetalning på 18 000 kronor, förklarar Transportföretagen.

Den högre premienivån gäller cirka 200 000 hushåll varav 130 000 har en bil med förbränningsmotor i dag enligt regeringens beräkningar.

Men det finns fler villkor. För att få tillgång till premien måsta man anses vara ”transportfattig”. Det vill säga att man måste bo i ett av de 177 utpekade landsbygdskommuner eller i ett område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

Regeringen har avsatt 800 miljoner kronor per år fram till att den upphör i mitten av 2029, fortsätter Transportföretagen. Pengarna ska komma från EU:s sociala klimatfond där Sverige betalar in en del av de intäkter som kommer från försäljningen av utsläppsrätter i det nya utsläppshandelssystemet ETS2 för transporter och bostäder.

Bedömningen regeringen gör är, utifrån budgeten, att drygt 115 000 hushåll kan få premien fram till sista ansökningsdagen i mitten av 2029. Det är dock ännu inte helt spikat när ansökningarna kan börja skickas in. Naturvårdsverket är ansvarig myndighet och har signalerat att premien kan sökas från februari eller mars 2026.

Hur ser det då ut för tunga fordon? Det kan du läsa om här.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-15 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: