Powder-Trans har tecknat ett nytt flerårigt avtal med Michelin som fortsätter att omfatta däckbyten, uppföljning och rapportering, men nu även inkluderar avancerad teknik för att optimera däckens livslängd och minska miljöpåverkan. Den största nyheten är att Michelins första automatiska däckscanningsutrustning för tunga fordon har installerats vid Powder-Trans terminal i Lundo.
Genom att fordonen kör över sensorer på marken registreras slitage automatiskt och lagras i systemen, vilket ger snabb information om åtgärder som behöver vidtas. En liknande anläggning finns även i Helsingborg för den svenska fordonsflottan.
Den nya tekniken beräknas minska antalet årliga däckhaverier med omkring 65 procent, vilket motsvarar ungefär 16 undvikna incidenter. Genom att däcken kan användas något längre tack vare mer exakt kontroll minskar även koldioxidutsläppen med över 100 ton per år och bränsleförbrukningen med cirka en procent. Sammantaget innebär satsningen både ökad säkerhet och effektivare drift för Powder-Trans, samtidigt som miljöpåverkan minskar.

