Fordonen som kördes av de franska journalisterna Fabien Calvet (www.truckstop.fr) och Loïc Fieux (Les Routiers) ägde rum mellan de belgiska och spanska gränserna under verkliga förhållanden.
Dragbilen drog en lastad Krone kapelltrailer med en totalvikt på 30 ton vilket visade upp S-Way CNG:s effektivitet, uthållighet och praktiska användning i vardagen.
Journalisterna lyfte fram den väghållningen och körkomforten hos Iveco S-Way CNG. Fordonets högpresterande motorbroms och hydrauliska retarder och Intarder levererade kraftfull uthållighetsbromsning medan dess helluftfjädring och nya rattstång förbättrade körprecisionen och komforten.
Motorn imponerade, enligt journalisterna, med sin smidiga, responsiva och anmärkningsvärt tysta prestanda. Väghållningen var jämförbar med en dieselmodell, men betydligt tystare.
Resultatet blev en genomsnittlig förbrukning under 21 kg/100 km över mer än 100 mil i kombination med snabb tankning vilket bekräftar den tekniska mognaden och den dagliga användbarheten hos Iveco:ss CNG-lösningar.
Den testade modellen som drevs av xCursor 13-motorn från FPT Industrial som levererade 500 hk och 2 200 Nm vridmoment. Denna senaste generations bensinmotor är konstruerad för att uppfylla de kommande Euro VII-standarderna och ger optimal prestanda mellan 1 000 och 1 500 rpm.
Tillsammans med den andra generationens 12-växlade automatiserade växellåda ZF TraXon och en lång bakaxelutväxling maximerar xCursor 13 vridmomenteffektiviteten samtidigt som motorvarvtalet hålls lågt under hela resan.
De nya tankarna på 620 liter erbjuder en total kapacitet på 1 240 liter (motsvarande minst 190 kg) CNG, en ökning med 18 procent jämfört med föregående generation och en anmärkningsvärd förbättring på 72 procent jämfört med de första Iveco CNG-traktorerna som introducerades 2011.
Iveco:s ingenjörer har inte lämnat något åt slumpen i strävan efter prestanda och bränsleeffektivitet. De prediktiva GPS-systemen har samarbetat för att utnyttja terrängvariationer maximalt, återvinna kinetisk energi i nedförsbackar och justera motorvarvtalet inför uppförsbackar.
Intelligenta energihanteringssystem, inklusive en kontrollerad generator, frånkopplingsbar luftkompressor och variabelflödespump, säkerställer att energi endast förbrukas när det behövs.
Aerodynamiska förbättringar som 3D-avvisare, sidokåpor och backspegelkammar minskar luftmotståndet ytterligare, vilket bidrar till att sänka bränsleförbrukningen på långa sträckor.
Utöver prestanda erbjuder Iveco:s lastbilar som drivs med naturgas åkerier en hållbar och kostnadseffektiv transportlösning. Dåde kan förlita sig på ett välutvecklat och utbrett tankningsnätverk vilket säkerställer smidig drift över hela Europa. I dag kan operatörer tanka på vilken som helst av de cirka 4 300 bioLNG- och 800 BioCNG-stationer som för närvarande är i drift.
Biometan som produceras lokalt från organiskt avfall kan minska koldioxidutsläppen med i genomsnitt 95 procent samtidigt som det avsevärt minskar utsläppen av ultrafina partiklar och kväveoxider jämfört med diesel. Det europeiska gastankningsnätet fortsätter att expandera, med 50 nya stationer planerade att öppnas 2026, enligt Iveco:s pressmeddelande.
Denna milstolpe menar Iveco visar deras engagemang för hållbara transporter som levererar både prestanda och lönsamhet till våra kunder.


