IRU positiva när EU siktar på modernare vikt- och måttregler

EU:s medlemsländer har enats om en ny inriktning för reglerna kring fordons vikter och dimensioner. Beskedet välkomnas av IRU, som ser det som ett viktigt steg mot effektivare, mer konkurrenskraftiga och mer hållbara transporter.

EU:s ambassadörer har nått en politisk överenskommelse om de reviderade reglerna för fordons vikter och dimensioner. Förslaget är ett efterlängtat genombrott efter flera års förhandlingar och visar att medlemsstaterna nu är redo att modernisera regelverket för vägtransporter.

Uppgörelsen bygger på det danska ordförandeskapets kompromissförslag, och IRU – den internationella vägtransportorganisationen – ser beslutet som ett nödvändigt och positivt steg för branschens utveckling.

Den nya kompromissen innehåller flera förändringar som länge har efterfrågats av transportsektorn. Bland annat förbättras villkoren för både intermodala och gränsöverskridande transporter, där möjligheten till högre vikter öppnas när transporten sker med nollutsläppsfordon eller inom intermodala upplägg.

Regelverket för det europeiska modulära systemet förtydligas och samlas i ett mer enhetligt ramverk, vilket kan ge effektivare transporter och energibesparingar där infrastrukturen tillåter det. En ny krisbestämmelse införs också, som gör det möjligt att tillfälligt ge större flexibilitet i transportsystemet för att säkra försörjningskedjor vid extraordinära händelser.

En av de mest omdiskuterade punkterna är möjligheten att använda nollutsläppsfordon med en totalvikt på upp till 44 ton. Det väntas ge transportörer bättre möjligheter att skala upp användningen av eldrivna tunga fordon utan att förlora lastkapacitet eller konkurrenskraft. IRU menar att detta är en avgörande förutsättning för att fler åkerier ska kunna investera i eldrift i större skala.

De nya reglerna bedöms stärka både effektivitet och hållbarhet och samtidigt hjälpa EU att nå sina klimatmål, utan att äventyra vägtransporternas centrala roll i logistiken. Nästa steg är att EU:s transportministrar formellt antar rådets gemensamma position, vilket öppnar för fortsatta förhandlingar med Europaparlamentet.

IRU uppmanar medlemsstaterna att agera snabbt för att processen ska kunna avslutas utan onödiga dröjsmål, eftersom branschen redan befinner sig mitt i en snabb omställning som kräver långsiktiga och tydliga spelregler.

Om artikeln

Publicerad: 2025-11-25 15:21
Kategori: Nyheter
Taggar: EU-regler Fordonsvikter