När ett besiktningsorgan belägger ett fordon med en tvåa med krav på efterkontroll, vad får det fordonet då användas till?
För det första har man 30 dagar på sig att åtgärda felet om besiktningsorganet inte belagt fordonet med körförbud. Att som ägare av det aktuella fordonet själv, eller tillsammans med en ackrediterad verkstad, bestämma att besiktningsorganets beslut om den aktuella tvåan inte är ”så farligt”, kanske kan ifrågasättas då det öppnas för många mils körning i reguljär trafik.
Vad gäller egentligen när ett fordon får en tvåa med krav på efterkontroll?
När vi tittar på baksidan av ett besiktningsprotokoll står det att fordonet omfattas av restriktioner för hur det får användas tills tvåan åtgärdats och släckts. Källa Autoexperten: ”Efter att en 2:a har noterats vid besiktning har du 30 dagar på dig att åtgärda felet och genomföra en efterkontroll. Under denna period får fordonet endast användas i den utsträckning som är nödvändig för att åtgärda felet och ta sig till efterkontrollen.” Vi har exempel på fordon som körts över 300 mil efter att ett besiktningsorgan utfärdat en tvåa med krav på efterkontroll.
När ett besiktningsorgan utför besiktningar och efterkontroller handlar det om myndighetsutövning varför mätarställningen på fordonet anges både vid besiktning och vid efterkontroll. Dokumenten är offentliga handlingar som oavkortat kan begäras ut.
Men om man använder sig av en av exempelvis Swedacs ackrediterade verkstäder för efterkontroll är det inte längre frågan om myndighetsutövning varför information om mätarställning och annat inte är offentliga handlingar. Det betyder att endast Swedac kan kontrollera om en reparation verkligen utförts och vilken mätarställningen var vid tillfället för åtgärden.
I statistiken kan vi utläsa att efterkontrollerna (i grönt) gjorda på ackrediterad verkstad inte åtföljs av mätarställning. Det omöjliggör således att inhämta information om hur många mil fordonet körts mellan underkännandet och efterkontrollen.
Hur ska det på ett effektivt sätt gå att kontrollera om ett fordon efter ett underkännande på besiktningen används mer än vad som är ”nödvändigt” om ackrediterade verkstäder som åtgärdar anmärkningen inte måste ange mätarställning vid tillfället?
När vi ställer frågor till Transportstyrelsen om varför inte mätarställning noteras av ackrediterad verkstad blir svaret att mätarställningen är oväsentlig.
– Det är oväsentligt att avläsa mätarställningen av det skäl att det saknas reglering om vilken körsträcka som är tillåten. Dock får ett fordon enligt fordonsförordningen 2 kap. 1 § endast användas om det är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik, svarar Transportstyrelsen.
Undantag från den bestämmelsen gäller för provkörning eller bogsering eller för liknande ändamål och om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Transportstyrelsen tillägger att om ett fordon har sådana brister att det inte kan användas utan uppenbar fara för trafiksäkerheten ska besiktningsorganet meddela körförbud för det.
Vi ställer följdfrågor till Transportstyrelsen och hänvisar till en prejudicerande dom av 2011 som är fällande (B2224-10), en dom myndigheten känner till och skriver: ”Domen tar upp att en bedömning är gjord. Enligt bestämmelser som 2 kap. 1 § och 2 kap. 14 § så framgår att fordon ska vara i föreskrivet skick och underhållas så att det är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt. Ur ansvarsbestämmelsen i 8 kap. 9 § andra stycket exempelvis så kan läsas att straff kan utdömas om fordonet används i strid mot bestämmelserna. Men i 10 § samma kapitel framgår att ansvar inte inträder om felen var av ringa betydelse eller om användandet endast avsåg färd till närmast belägna plats för att avhjälpa en skada som har uppkommit under färden och fordonet kunde användas utan någon uppenbar fara. Även i 2 kap. 1 § andra stycket finns det undantag från kravet.”
Transportstyrelsen förtydligar att ett fordon inte får användas hur som helst, men den får framföras enligt krav i regleringen och ett resonemang kan föras att situationen inte är digital.
Myndigheten ger ett exempel: ”Om ett fordon underkänns vid en kontrollbesiktning och körförbud inte meddelas och föraren kör fordonet från platsen varvid en olycka uppstår på grund av bristfälligheten i fordonet så kommer troligtvis ansvar att utdömas. Men för att det inte ska kunna hända så skulle samtliga fordon som får underkänt vid en besiktning behöva bogseras från platsen då de inte längre kan användas utan att vara i strid med bestämmelserna. Men med det menar Transportstyrelsen inte att det är fritt fram att framföra ett fordon med brister, men att en bedömning i fallen rimligen behöver göras”.
Vi återkommer till notering av mätarställning vid efterkontroll och Transportstyrelsen säger att mätarställningen av ackrediterad verkstad ska noteras vid reparation. Denna kan dock vår redaktion inte få tillgång till även om Transportstyrelsen är den myndighet som mot uppgifterna kan släcka den tidigare tvåan.
– Det blir upp till polis att bedöma om fordonet har använts i strid med bestämmelserna vilket i situationen bör kunna bedömas även utan uppgift om tidigare mätarställning eller vid en rättslig prövning då uppgift om mätarställning kan inhämtas från verkstad, säger Transportstyrelsen och tillägger att vid kontrollbesiktning utförs ingen särskild riktighetskontroll av om mätarställningen är korrekt. Om mätarställningen inte visar ett högre värde än tidigare noterad uppgift ska det tydligt framgå genom en notering eller liknande.
Vi tar kontakt med Swedac som ackrediterar och även kontrollerar verkstäderna. Vad händer om ett fordon vid besiktning beläggs med en tvåa med krav på efterkontroll?
– Efter en månad inträffar körförbud, men det kan fortfarande göras en efterkontroll fram till två månader efter kontrollbesiktningen, men fordonet är belagt med körförbud under andra månaden, svarar Swedac.
Efterkontrollen kan ske antingen hos ett besiktningsorgan som måste notera mätarställningen eller hos en ackrediterad verkstad som inte måste ange detsamma.
– Det stämmer. Ett besiktningsorgan omgärdas inte av sekretess medan en ackrediterad verkstad inte behöver rapportera mätarställning när de gör egna reparationer som exempelvis släcka tvåor, svarar Swedac.
Noteras bör att det inte är den ackrediterade verkstaden som släcker tvåorna. De ger endast Transportstyrelsen information om att felet åtgärdats och därefter släcker Transportstyrelsen tvåan. Kontrollrapport från besiktningsorgan omgärdas inte av sekretess, men det gör information från ackrediterade verkstäder när det gäller kontroll av egna reparationer, detta enligt GDPR.
Vi ser statistik på att nära 50 procent av bussar underkänns vid besiktning. Varför rullar dessa på som vanligt? Vi ställer frågan till ett antal insatta i frågan och får svaret: ”Vilka bussar ska vi köra med medan vi väntar på att felen ska åtgärdas?”

Så här ser det ut när ett besiktningsorgan redoviar en besiktning som underkänns och när en ackrediterad verkstad (i grönt) åtgärdar felet för inrapportering till Transportstyrelsen som med dessa uppgifter släcker tvåan.