Nästan 50 000 av viltolyckorna var med rådjur men de allvarligaste olyckorna sker i krockar med älg och vildsvin. Efter många års ökning blev 2024 ett år med rekordmånga viltolyckor. 5 600 kollisioner med älg och närmare 9 000 med vildsvin.
Vildsvinsolyckor kan ge stora skador.
– Mellan september och december ser vi en kraftig ökning av olyckorna. Vildsvinen är aktiva under nätterna, det gör dem svåra att upptäcka. För ett par år sedan verkade det som att vildsvinsstammen hade slutat växa. Men olycksstatistiken pekar åt ett annat håll, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Aldrig tidigare har viltolyckorna nått över 70 000 per år. Den normalnivå som etablerats under de senaste åren är mellan 60 000 och 65 000 inrapporterade trafikolyckor med vilt.
En ökning med 5 000 olyckor på ett år är mycket stor och under första halvåret 2025 skedde fler viltolyckor än motsvarande period 2024.
– Vår farhåga är att vi håller på att etablera en ny normalnivå långt över det acceptabla. Jämför man med 2015 får man perspektiv, då skedde drygt 44 243viltolyckor, säger Jacob Sidenvall.
Tittar man på statistiken hittills i år kan man se en trend som visar att i norr minskar de, men i folkrika län i södra Sverige ökar de. Halland har haft störst procentuell ökning med cirka 23 procent. På andra plats kommer Kronoberg med 20 procent. På delad tredje plats finns Skåne och Västra Götaland med 15 procent.
Dessa är de län som återkommande har flest viltolyckor och att det ökat där får stort utslag på statistiken. I Jämtland och Norrbotten har olyckorna i stället minskat med runt 20 procent, Västernorrland ligger inte långt efter med en minskning på 18 procent.
Antalet fordon på vägarna har också ökat, men inte i alls samma utsträckning som viltet. Som bilförare behöver man vara särskilt uppmärksam i gryning och skymning när viltet är aktivt.
– Vidga synfältet mot vägkanterna och titta efter ögonreflexer. Vilda djurs ögon reflekteras bra i bilens strålkastarljus. Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter, säger Jacob Sidenvall.
Flest viltolyckor sker i Västra Götaland (11 652) där rådjursolyckor är vanligast. Halland, som sett den största procentuella ökningen, har i flera års tid haft runt 2 000 viltolyckor, men drabbades förra året av 2 652.
I Kronoberg är man tillbaka till de höga nivåerna (över 3 000 olyckor per år) som gällde under vildsvinsstammens utbredningsår 2016 till 2018.
– I Kronoberg har vildsvinsolyckorna ökat med 50 procent från förra året. 358 olyckor 2023 blev till 731. Det är anmärkningsvärt och borde leda till diskussioner om åtgärder för att skydda människor och fordon från skador, säger Jacob Sidenvall.
M Sverige har förslag på ett antal åtgärder som kan förhindra viltolyckor. Det är avgörande att fler viltstängsel sätts upp. Vägarnas sidoområden behöver röjas, minst tio meter rakt ut från vägbanan så att trafikanter kan upptäcka vilt utmed vägarna. Det finns teknik för aktiv viltvarning och viltslussar eller säkra viltpassager som behöver användas i större utsträckning än idag. Slutligen krävs ökad jakt för att begränsa viltolyckorna i trafiken.
Ett rekordår som 2024 måste leda till fördjupade samtal i politiken.
– Om trenden från det första halvåret 2025 fortsätter har vi en ännu högre nivå när detta år summeras. Det är människors liv, hälsa och egendom som står på spel, säger Jacob Sidenvall.
Statistiska siffror
• Antal viltolyckor på väg första halvåret 2015: 19 424
• Antal viltolyckor på väg första halvåret 2024: 30 250
• Antal viltolyckor på väg första halvåret 2025: 30 596
Län med störst ökning sedan 2023
• Halland 2 652 (2 066)
• Kronoberg 3 166 (2 492)
• Skåne 6 907 (5 931) Västra Götaland 11 652 (9 948)
Statistiken från Nationella Viltolycksrådet.