Volvo Lastvagnar fortsätter att utveckla sina system för aktiv säkerhet. Företagets uppmärksamhetsassistans, som funnits i olika former under flera år, byggde tidigare framför allt på information från en framåtriktad kamera som analyserade fordonets position på vägen. Nu utökas funktionen med en kamera placerad ovanför sidodisplayen, som registrerar förarens ögonrörelser. Syftet är att upptäcka om föraren är distraherad eller visar tecken på att somna bakom ratten.
Systemet är konstruerat för att ge tydliga varningar när riskerna uppstår. Först presenteras ett meddelande på displayen tillsammans med en ljudsignal. Om föraren inte reagerar, förstärks varningen ytterligare. Genom att kombinera information från både ögonrörelser och fordonets rörelsemönster kan systemet ge en mer tillförlitlig bild av situationen.
Krav på den här typen av teknik kommer från EU:s så kallade General Safety Regulation (GSR), vars andra steg träder i kraft i juli 2026. En av nyheterna i lagstiftningen är Advanced Driver Distraction Warning (ADDW), ett system som ska varna när föraren inte har tillräcklig uppmärksamhet på vägen. Volvo väljer att introducera sin lösning i god tid före lagkravet, med produktionsstart i november 2025.
Det uppdaterade systemet blir standard på de tunga modellerna Volvo FH och FM samt på de medeltunga FL och FE som säljs inom EU. Även marknader som Norge, Schweiz och Storbritannien omfattas. I andra länder kommer funktionen att erbjudas som tillval. Kravet på att systemet ska aktiveras gäller vid körning över 18 km/h, vilket gör att det riktar sig främst till körning på landsväg och motorväg där trötthet och distraktion ofta får allvarliga konsekvenser.
För åkerinäringen innebär detta ännu ett steg i den snabba teknikutvecklingen mot fler förarstödsystem som inte bara ska öka säkerheten, utan också svara mot kommande regelverk. Tekniken kan samtidigt innebära nya frågor om kostnader, anpassning och utbildning av förare – särskilt i takt med att allt fler digitala system byggs in i lastbilarna.