Sveriges Åkeriföretag ser mycket positivt på att regeringen nu går vidare med tydligare och nya vinterdäckskrav för tunga fordon. Det stärker både framkomligheten och trafiksäkerheten.
Att det föreslagna kravet på snökedjor är slopat är särskilt viktigt då det hade inneburit höga kostnader och allvarliga risker ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt.
– Det här ett välkommet beslut som skapar både tydlighet och trygghet på vägarna under vintern, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.
De nya reglerna i korthet:
• Lätta fordon: vinterdäck krävs vid vinterväglag, 10 november–10 april.
• Tunga fordon: vinterdäck krävs oavsett väglag, 10 november–10 april.
• Snökedjor: inget krav införs.
Reglerna är ännu inte formellt beslutade eftersom bestämmelser som påverkar internationell handel måste samordnas med EU-länderna, en process som tar tre månader. Om inga invändningar har inkommit före den 16 september kan reglerna träda i kraft den 1 november.
Frågan om vårens skiftesperiod kvarstår. Med vinterperioden fastställd till 10 november–10 april kvarstår frågan om hur lång tid som ska ges för att byta från vinter- till sommardäck.
Jonas Roupé, vd Däckspecialisternas Riksförbund.
-En 30-dagars skiftesperiod skulle förena trafiksäkerhet, folkhälsa och rimliga arbetsförutsättningar och samtidigt ge både trafikanter och seriösa aktörer en tryggare vardag än vad dagens alltför snäva 15 dagar gör, säger han.
Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen.
– Regeringen agerar både lyhört och skyndsamt, det är positivt. Nu ser vi fram emot att vårens skiftesperiod förlängs för att ge trafikanter och verkstäder bättre planeringsförutsättningar, säger han.
Henrik Idermark, vd Motorbranschens Riksförbund (MRF).
– Att snabbt få på plats nya regler stärker trafiksäkerheten och rättssäkerheten. Nästa steg är att säkerställa skiftesperioder som gör att seriösa verkstäder får rimligare förutsättningar, avslutar han.