DAF Trucks har startat serieproduktionen av de helt elektriska modellerna DAF XD och XF Electric. Kombinationen av nya drivlinor och en aerodynamiskt utformad design ger fordonen en räckvidd på upp till drygt 50 mil per laddning.
Redan 2018 introducerade DAF en helt elektrisk distributionslastbil i Europa. Sedan dess har både CF Electric- och LF Electric-modeller tagits i bruk av transportföretag för uppdrag som leveranser till stormarknader, containertransporter och avfallsinsamling i tätorter.
De nya elektriska versionerna av XD och XF bygger på samma plattformar som de befintliga serierna. De är utrustade med permanenta magnetdrivlinor, Paccar EX-D1 och EX-D2, med effekter från 170 kW (230 hk) till 350 kW (480 hk).
Drivlinorna består av två separata elmotorer och en integrerad treväxlad växellåda med planetväxlar. Den ena motorn kan användas vid delbelastning för att minska energiförbrukningen, medan båda motorerna aktiveras vid behov av högre effekt eller regenerativ bromsning. Den kompakta konstruktionen bidrar också till en lägre totalvikt och därmed högre nyttolast.
Aerodynamiken har haft stor betydelse vid utvecklingen. Hyttens rundade hörn, vindruta och täta paneler bidrar till minskat luftmotstånd. Även sidokjolar, vindavvisare, kragar, bottenplatta under hytten samt kameror som ersätter traditionella speglar är en del av helheten för att spara energi och förlänga räckvidden.