Digitalisering av tullhanteringen effektiviserar, men huvudansvaret för att deklarationen sänds in hamnar fortsatt hos föraren som kör fordonet. Foto: Privat/Proffs/arkiv. Digitalisering av tullhanteringen effektiviserar, men huvudansvaret för att deklarationen sänds in hamnar fortsatt hos föraren som kör fordonet. Foto: Privat/Proffs/arkiv.

Nu ska norsk tullhantering digitaliseras

När man transporterar gods till Norge kan man deklarera varorna upp till 10 dagar efter gränspassagen. 2026 är det slut med det när tullhanteringen digitaliseras, berättar Transportföretagen.

De enorma köerna av lastbilar vid gränspassagen vid Svinesund har inte varit nådiga och säkert ställt till det med kör- och vilotider, tillgång till toaletter och väldigt mycket annat. Nu ska gränspassagerna in till Norge effektiviseras.

De norska reglerna och bestämmelserna måste harmoniseras med den nya tullkodexen för Europeiska unionen.
– För att säkerställa effektivitet och en robust grund för kontroll strävar norska tullen efter att införa helt digitala gränspassager på ett sätt som är enkelt, snabbt och effektivt för kommersiella aktörer, säger Jan Erik Ressem, IT-direktör i norska tullverket, Tolletaten, till Transportföretagen.

Med den nya hanteringen vill det norska Tullverket motverka illegal trafik och också få bättre kontroll på vilka varor som kommer in i landet samtidigt som gränspassagerna effektiviseras och automatiseras.

Reformen införs i två steg. 1 februari 2026 måste information om transporten skickas in digitalt i förväg eller allra senast vid ankomst till gränsen. Informationen ska innehålla exempelvis var godset ska levereras och vilken typ av fordon som transporterar godset.

I det andra steget avvecklas det gamla regelverket som inneburit att näringslivet kunnat efterdeklarera upp till tio dagar efter granspassagen gett näringslivet möjlighet att efterdeklarera varor upp till 10 dagar efter att transporten passerat gränsen till Norge. Från och med den 1 september 2026 är det stopp och godset måste deklareras i förväg och det senast vid ankomst till gränsen.

Deklareringen ska ske i samma system som gäller idag, TVINN och NCTS vid transit. Läs mer om Digitoll här.

I praktiken är det ofta en speditör eller tullrepresentant som sköter deklareringen och så kan det även fortsätta. Huvudansvaret för att deklareringen sänds in kommer dock fortsatt att vila på föraren som kör godset. Vi frågar Transportföretgen om hur de ser på att chaufförer ska har det yttersta huvudansvare för att deklarationen sänds in.

I sitt svar pekar Transportföretagen på att chaufförerna redan i dag har ansvaret även om det i praktiken ofta är någon annan som hanterar det och så kommer det sannolikt även att bli framöver.
– Men visst är det ett stort ansvar som åläggs föraren. Det norska tullverket säger att de kommer att försöka göra det så smidigt som möjligt och vara behjälpliga inledningsvis och inte ha en ”straffande attityd”. De ser gärna att företag registrerar sig så snart som möjligt. Transportföretagen kommer också fortsätta att informera om den nya tullhanteringen, säger Transportföretagen.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-21 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: