Är autonoma fordon en del av lösningen på förarbristen? Foto: Scania/IRU. Är autonoma fordon en del av lösningen på förarbristen? Foto: Scania/IRU.

Förarbrist: Är självkörande fordon lösningen?

Från motorvägar till gruvor testar Scania autonoma fordon. Hur ser tekniken ut? Vad kan förväntas år 2030? Och vilken roll kommer lastbilschaufförerna att spela i framtiden?

I 36 länder som tillsammans står för 70 procent av världens BNP, är 3,6 miljoner lastbilschaufförstjänster lediga.

Underliggande strukturella demografiska trender blir alltmer alarmerande, särskilt en ökande klyfta mellan yngre och äldre förare. Unga förare under 25 år utgör bara 6,5 procent av den totala arbetsstyrkan. I skarp kontrast är andelen lastbilsförare som är över 55 år 31,6 procent.

Under de kommande fem åren kommer 3,4 miljoner lastbilschaufförer att gå i pension i de studerade länderna vilket innebär allvarliga utmaningar för transportbranschen.

IRU kontaktade Peter Hafmar, vice vd och chef för autonoma lösningar på IRU-medlemmen Scanias division för autonoma lösningar, som säger att bristen på förare är en av de största utmaningarna för den globala transportbranschen. Det påverkar direkt Scanias kunder och deras egen logistik.

Enligt IRU-data förväntas situationen nå en brytpunkt inom det närmaste decenniet vilket potentiellt kan orsaka betydande förseningar i godstransporter och det skulle ha en kaskadeffekt på tidskänsliga industrier och utsätta dem för operativa risker såsom att produktionslinjer stoppas på grund av beroendet av just-in-time-leveranser.

Så skedde under covid-19-pandemin som störde globala leveranskedjor, begränsade företag, ledde till tomma hyllor och ökade varukostnaderna. Scania var inte ensamma om att få svårt att leverera lastbilar till kunder över hela Europa eftersom transportföretagen hade brist på chaufförer.

För Scanias kunder inom gruvindustrin där verksamheten ofta sker på avlägsna platser, gäller det att hitta och behålla kompetent personal såsom lastbilschaufförer, ett av de vanligaste problemen som nämns. Kostnadsnivåerna är höga och ökar. Frekvent personalomsättning nämns som en potentiell säkerhetsrisk i gruvindustrin.

Det är också farligt att vistas runt lastbilar med tunga maskiner i närheten. Många kunder har program på plats för att förbättra arbetsförhållandena, tillhandahålla utbildning och, där det är möjligt, automatisera verksamheten, säger Hafmar till IRU.

Bristen på förare varierar beroende på region, enligt IRU-data. Det är dock fortfarande ett utbrett problem i de flesta regioner. Inom TRATON-gruppen, Scanias moderbolag, koncentrerar man för närvarande sina ansträngningar på att utveckla autonomi på vägar i USA och Europa där bristen på förare blir alltmer utbredd.

Teknologi kan åtgärda förarbristen genom att implementera automatiserad körning på större motorvägar där godsvolymerna är tunga och jämna såväl som i trånga områden såsom gruvor.

Scania strävar efter att driva på övergången till ett hållbart transportsystem. Autonoma lösningar kan förbättra både energieffektivitet och trafiksäkerhet.

Autonoma lastbilar kommer att hantera rutinmässiga och repetitiva rutter medan mänskliga förare kommer att fortsätta att arbeta tillsammans med tekniken som är under utveckling varför mänskliga förare kommer att utföra de flesta godstransporterna tills full säkerhet kan garanteras.

För närvarande testar Scania nivå 4-autonomi på motorvägar i Sverige och Tyskland och avser att starta kommersiell drift inom de närmaste åren. Under de närmaste åren planerar Scania att expandera till ytterligare europeiska länder och lansera kommersiella pilotprogram där de ser de mest lämpliga användningsområdena för autonom körning.

För att introducera autonoma fordon behövs information och därför samarbetar Scania med IRU för att tillsammans kunna skapa en miljö för öppen dialog.

Vill du läsa hela artikeln i original, finner du den här.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-07 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Autonoma fordon Förarbrist. Scania Gruvindustrin IRU Peter Hafmar