Speditören är inte misstänkt för något brott. Speditören är inte misstänkt för något brott.

Betalar speditörer för lite för svenska åkerier?

Den 14 augusti stoppar Eskilstunas tunggrupp ett trailerekipage på riksväg 56 vid Katrineholm. Dragbilen är svensk, föraren från Rumänien och trailern från en österrikisk speditör. Ekipaget är på väg till kombiterminalen i Katrineholm, men når inte hela vägen fram.

Vi vill vi understryka att speditören i detta fall inte har gjort sig skyldig till någon överträdelse, men det har däremot det svenska åkeriet som inte har betalt vare sig vägavgiften eller fordonsskatten vilka skulle varit betalda under juli månad.

Den österrikiska speditören har under lång tid använt sig av svenska åkerier vilket innebär att man inte behöver använda sig av cabotagetransporter vilket i sig är bra, men långt ifrån alla utländska speditörer är villiga att betala vad en svensk dragbil behöver. Därmed åter sagt att vi vet inte om så är fallet med den aktuella speditören som vi inte lyckats nå då det är semestertider i Österrike.

När bilinspektör Patrick Zetterberg kontaktar åkeriägaren är svaren han får nedslående.
– Han säger att hans ekonomi är så dålig att han inte kan betala och skulle bli tvungen att låna pengar till både detta och, kan jag ana. även till böterna han får för underlåtelsen att betala, säger Zetterberg.

Denna underlåtenhet har åkeriet upplevt i alla fall vid tre tillfällen tidigare och det har förekommit körförbud.
– När fordonet på plats skyltas av innebär det nära nog katastrof för åkeriet, säger Zetterberg.
Vid efterfrågningar hos Transportstyrelsen visar det sig att även åkeriets andra fordon är i blåsväder då vägavgiften inte heller där är betald och påminnelse har gått ut från Transportstyrelsen.

Zetterberg riktar nu sitt fokus mot speditörer som inte verkar vilja betala vad det kostar för ett svenskt åkeri att kunna göra rätt för sig, köra lagligt och dessutom få ut en inkomst av arbetet.
– Konsekvensen för speditörer som inte ser till att betala för sig så att deras underleverantörer i det minsta kan överleva riskerar givetvis att godset blir stående och man kan fråga sig om speditörer tar höjd för dylikt, säger Zetterberg.

Nu finns det lagar och regler för vad som gäller när man utför yrkesmässiga transporter, men Zetterberg är bekymrad över situationen åkerier och även förare hamnar i inte sällan på grund av speditörer.
– Ofta har de inget alternativ om de vill behålla sina körningar, säger han.

En annan fråga Zetterberg tar upp när det gäller svenska fordon som kör för speditörer som inte vill betala vad som krävs för riktiga transporter, det är var föraren tar sina ordinarie veckovilor.
– Dagen innan hade vi ett annat ekipage och föraren säger att han har sovplats i Katrineholm och i Partille, men när man tittar inne i hytten visar tillståndet där alla tecken på att föraren alltid bor i hytten, säger Zetterberg, som inte kan bevisa detta på plats.

Detsamma gäller föraren av det senare ekipaget.
– Jag har skickat en blänkare till Transportstyrelsen om boendet i hopp om att de kanske kan se om det stämmer då de har fler befogenheter att inhämta information, säger Patrick Zetterberg.

Zetterberg och även vi minns hur mycket tid och arbete som lades ner på Samskips transporter innan de svenskregistrerade fordonen och ordnade med boende för förarna.
– I dag verkar förarna gladare, får bättre betalt, har bättre arbetsmiljö och det är något jag tar med mig från min tid i detta yrket, säger han och hoppas att det framledes ska bli bättre för andra underleverantörers förare.

Dragbilen skyltas alltså av, men får tillåtelse att ta sig till kombiterminalen dock utan trailern som får stå kvar tills en annan dragbil kan hämta in den till kombiterminalen.

I skrivandes stund vet vi inte om trailern hämtats in av en annan dragbil.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-15 15:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Fordonsskatt Polis Speditörer Transportstyrelsen Vägavgift